Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av menbj0
Johantd04 skrev:Fan!

Jag har så svårt att bestämma mig och idag är sista dagen på kampanjen. Jag sålde min bil i lördags och jag har aldrig köpt en ny bil förut, tanken var att jag skulle beställt en bil i februari men har dragit ut på det.

Det jag tittar på är en V60 T3 Summon med RTI, Teknikpaket, Four-c och Variabelt styrservo. Jag fick en offert på 300.000 jämt. Men är det värt det? ni som har köpt en sprillans ny kärra, har ni ångrat er? eller är de det bästa ni gjort?
Hur gick det Johan? Jag hoppas du slog till.

Jag var i precis samma situation och jag valde att slå till i torsdags. Jag njuter redan av känslan trots att jag inte fått bilen. Jag har heller aldrig köpt en ny bil förut. Det är verkligen fantastiskt att kunna speca bilen precis som man vill (även om ekonomin sätter vissa gränser).

Meddela hur det gick!

Björn
av Petzzon
Har en fd. kollega som myntade ett utryck jag aldrig glömmer.
Om man räknar o kalkylerar tillräckligt länge blir det till slut nästan lönsamt att byta bil.
Det är så sant så. Handlar så mycket om känslor o visst faan ska man må bra. :D :D
av Steff 99
Självklart går allt att få lönsamt när man är kreativ, men förnuftet säger alltid...."Behåll bilen ett år till".
Men gör man ett antal besök hos olika bilhandlare och läser noggrant i olika biltidningar så har man snart övertalat sig själv att man ändå är värd att byta bort den gamla bilen och beställa en ny. 8)
Användarvisningsbild
av XC60D3
Mina driftskostnader kommer att minska betänkligt, lägre förbrukning, fri service, men något högre skatt. Dock kommer detta snabbt att ätas upp av räntekostnaden för lånet. Men va tusan, någon gång i livet så måste men få känna på hur det är att köpa en helt ny bil.
av Linqid
Det hade varit intressant att veta hur många procent som köper sina nybilar på lån. Kikar man på hus/bostadsrätter lär ju siffran ligga närmare 95-100 % (?). Vad kan siffran för nybilsköp vara måntro?
av XCThord
Att beställa en helt ny bil är aldrig en bra affär hur man än ser på det. Men man får bilen som man vill och vetskapen om att den inte idiotkörts innan.

Jag resonerar lite som så att (exempelvis) 250K är rätt mycket pengar, och vill man lägga ut allt det på nåt som är "sådär" när man kan få allt precis som man vill för säg 350K? 100 000 är visserligen mycket pengar, men om det gör skillnaden mellan "sådär" och "perfekt" är det nog värt det om man kör mycket bil.
Linqid skrev:Det hade varit intressant att veta hur många procent som köper sina nybilar på lån. Kikar man på hus/bostadsrätter lär ju siffran ligga närmare 95-100 % (?). Vad kan siffran för nybilsköp vara måntro?
I storstäderna är det nog 100% som finansierat sin köpta bostad till viss del med lån. Iaf om man räknar bort pensionärer som byter avbetalda villor mot billigare hus och lägenheter. Gissar på att siffran för bilköp varierar väldigt mycket på hur dyr bilen är. De allra dyraste lär nog många köpa kontant, och detsamma gäller väl de allra billigaste. Lagomland tror jag är väldigt lånefinansierat. Nån som sitter på statistik?

Personligen har jag aldrig lånat till en bil. Har alltid sparat o lagt mig på nivån jag klarat av (vilket i många år innebar skitbilar). Har jobbat massa år på en storbank o blev avskräckt av alla som inte kunde betala sina lån, men för de allra flesta är det givetvis inget problem att låna till en bil.
Jag slog till och det känns bra!

Förändrade beställningen något dock, dels ändrade jag färg på inredningen från svart till beige/svart eftersom jag valt svart som färg på bilen så tyckte jag det blev för mycket svart.

Annars är det följande jag beställt:

V60 Summum T3
Teknik High Perf.XC/S/V60: High Perf. Multimedia 7", Keyless drive, pers-com.
Bälteskuddar/El. barnlås: El. barnsäkerhetslås, Bälteskuddar 2-läges
Herrgårdsvagnspkt V60: Eluttag 12V i bagage, Eluppvärmda spolarmunst., Privatlåsning lastutrymme
Sidodörrar laminerat glas, Lastutrym. laminerat glas
Hastighetsberoende servo, Four-C Aktivt Chassi, RTI - Navigationssystem, Inbacksp autavbl.
kompass, Nyckelavst. kr-kudde pass
Skålade gummimattor Offblack, SKIDPLATE bak, med PAS, exkl slutrör

Pris: 302596kr

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]