- ons 22 jun 2011, 18:15
#541140
Hej
Jag har en V60 T3 som gått ca 450 mil. Jag har även jag mestadels kört korta sträckor i stadsmiljö (dvs runt och i Göteborg), men har kört bl.a till Trollhättan osv så några lite längre turer på landsväg har det blivit.
Förbrukningen för min del skulle jag påstå ligger runt 0.85 i stan, 0.75 "blandat" och 0.65 på landsväg. Detta är verklig förbrukning, vilket är ca 5-7% mer än vad färddatorn visar. Dock så är det ju extremt svårt att jämföra förbrukning. Vad är t.ex "blandad" körning i verkliga livet? Finns nog lika många svar på det som personer man frågar.
Jag och min fru arbetar väldigt nära varandra, vilket gör att vi ofta åker tillsammans till jobbet och så tar en av oss bilen hem för att hämta barnen på dagis på eftermiddagen. Om jag kör till jobbet och nollställer innan avfärd så står färddatorn på ca 0.75 när vi kommer till parkeringen. Tar frugan sedan bilen hem för att hämta barnen, och hon tycker själv att hon kör hyfsad eco-driving, så står den på minst 0.9 när hon är hemma.
På landsväg så har jag inga problem att ligga under 0.6 på datorn, men jag har ju aldrig kört en hel tank på landsväg så det är ju svårt att veta den verkliga instantana förbrukningen. Dock så stämde färddatorn på min tidigare V70 2.4D mycket bättre överens vid landsvägskörning mot i stan.
För mig fungerar Start/Stopp klockrent. Dock så glömmer jag emellanåt bort funktionen då jag normalt inte brukar lägga i friläge vid rödljus. Börjar dock vänja mig nu. Fick t.o.m tummen upp av en fotgängare som väntade på grön gubbe vid ett rödljus när min motor startade när det blev grönt ljus. Han var väl en sån där miljömupp
Sedan vet jag inte vad vikten gör på förbrukningen. En Summum med 17" hjul och lite extra utrustning borde ju dra mer än en kinetic med 16" hjul (hur mycket har jag dock ingen aning om), så där är ju också en faktor att beakta när man jämför förbrukning med varandra.
Jag har en V60 T3 som gått ca 450 mil. Jag har även jag mestadels kört korta sträckor i stadsmiljö (dvs runt och i Göteborg), men har kört bl.a till Trollhättan osv så några lite längre turer på landsväg har det blivit.
Förbrukningen för min del skulle jag påstå ligger runt 0.85 i stan, 0.75 "blandat" och 0.65 på landsväg. Detta är verklig förbrukning, vilket är ca 5-7% mer än vad färddatorn visar. Dock så är det ju extremt svårt att jämföra förbrukning. Vad är t.ex "blandad" körning i verkliga livet? Finns nog lika många svar på det som personer man frågar.
Jag och min fru arbetar väldigt nära varandra, vilket gör att vi ofta åker tillsammans till jobbet och så tar en av oss bilen hem för att hämta barnen på dagis på eftermiddagen. Om jag kör till jobbet och nollställer innan avfärd så står färddatorn på ca 0.75 när vi kommer till parkeringen. Tar frugan sedan bilen hem för att hämta barnen, och hon tycker själv att hon kör hyfsad eco-driving, så står den på minst 0.9 när hon är hemma.
På landsväg så har jag inga problem att ligga under 0.6 på datorn, men jag har ju aldrig kört en hel tank på landsväg så det är ju svårt att veta den verkliga instantana förbrukningen. Dock så stämde färddatorn på min tidigare V70 2.4D mycket bättre överens vid landsvägskörning mot i stan.
För mig fungerar Start/Stopp klockrent. Dock så glömmer jag emellanåt bort funktionen då jag normalt inte brukar lägga i friläge vid rödljus. Börjar dock vänja mig nu. Fick t.o.m tummen upp av en fotgängare som väntade på grön gubbe vid ett rödljus när min motor startade när det blev grönt ljus. Han var väl en sån där miljömupp

Sedan vet jag inte vad vikten gör på förbrukningen. En Summum med 17" hjul och lite extra utrustning borde ju dra mer än en kinetic med 16" hjul (hur mycket har jag dock ingen aning om), så där är ju också en faktor att beakta när man jämför förbrukning med varandra.
XC60 D4 Summum Polestar -17