Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Hej

Jag har en V60 T3 som gått ca 450 mil. Jag har även jag mestadels kört korta sträckor i stadsmiljö (dvs runt och i Göteborg), men har kört bl.a till Trollhättan osv så några lite längre turer på landsväg har det blivit.

Förbrukningen för min del skulle jag påstå ligger runt 0.85 i stan, 0.75 "blandat" och 0.65 på landsväg. Detta är verklig förbrukning, vilket är ca 5-7% mer än vad färddatorn visar. Dock så är det ju extremt svårt att jämföra förbrukning. Vad är t.ex "blandad" körning i verkliga livet? Finns nog lika många svar på det som personer man frågar.

Jag och min fru arbetar väldigt nära varandra, vilket gör att vi ofta åker tillsammans till jobbet och så tar en av oss bilen hem för att hämta barnen på dagis på eftermiddagen. Om jag kör till jobbet och nollställer innan avfärd så står färddatorn på ca 0.75 när vi kommer till parkeringen. Tar frugan sedan bilen hem för att hämta barnen, och hon tycker själv att hon kör hyfsad eco-driving, så står den på minst 0.9 när hon är hemma.

På landsväg så har jag inga problem att ligga under 0.6 på datorn, men jag har ju aldrig kört en hel tank på landsväg så det är ju svårt att veta den verkliga instantana förbrukningen. Dock så stämde färddatorn på min tidigare V70 2.4D mycket bättre överens vid landsvägskörning mot i stan.

För mig fungerar Start/Stopp klockrent. Dock så glömmer jag emellanåt bort funktionen då jag normalt inte brukar lägga i friläge vid rödljus. Börjar dock vänja mig nu. Fick t.o.m tummen upp av en fotgängare som väntade på grön gubbe vid ett rödljus när min motor startade när det blev grönt ljus. Han var väl en sån där miljömupp :wink:

Sedan vet jag inte vad vikten gör på förbrukningen. En Summum med 17" hjul och lite extra utrustning borde ju dra mer än en kinetic med 16" hjul (hur mycket har jag dock ingen aning om), så där är ju också en faktor att beakta när man jämför förbrukning med varandra.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Intressanta svar. Låter som att min ligger något högt jämört med er andra, men jag får väl se hur siffrorna ser ut efter sommaren.
En fråga som säkert någon på forumet har lite koll på är hur stor påverkan luftkonditioneringen har på förbrukningen. Har haft på AC:n på i princip alla körningar. Hur mycket påverkar detta?
av Tobbev
Jag har alltid allt på, dvs AC, Navi etc, sonen kollar på film på RSE-systemet vid lite längre körningar (läs mer än 500 meter) :roll:
av pergrein
Min V60 har gått ca:550mil och totala förbrukningen ligger på 0.8l/mil. Jag har tankat 9ggr och dom 2 första tankningarna var det runt -30 hela tiden och bland annat många körning fram och tillbaka till BB, bara några km dit och då sluta dom på 0.89 & 0.86. Snålaste jag kommit ner till är 0.72. Jag har nog lite mer lansvägskörning 65% och 35% stad. Dom breda fälgarna 8" Njord så blir ju däcken 235 breda och detta lär ju öka förbrukningen en del mot 215 däck, gick ju bara att ta dom på kampanjen.

Jag är nöjd med förbrukningen och som det ser ut nu så kommer jag ha svårt att komma över 0.9l/mil vilket inte var svårt med min förra bil S80 2.5T Man MY08. Färddator visar ca:6% för lite men S80:in var nästan exakt.

Mvh
Per
Senast redigerad av 1 pergrein, redigerad totalt 0 gånger.
av Wych
Har länge gått o funderat på vad andras bilar drar, då jag också tyckt min varit lite väl törstig men när jag jämför mot era så ligger den ganska exakt likadant.
Jag kör ca 5 mil till jobbet, varav 4-5 min i stadstrafik, 15 min E4a (ca 120km/h), 10 min 80-väg och det brukar landa nånstans runt 0.78-0.8 verklig förbr. efter ca en tank medans datorn säger ca 0.2 dl under det verkliga värdet. Min v60 har gått 450 mil... Har också märkt att om man kör landsväg och håller den hastigheten så går den riktigt snålt :)
av grålle1
Tobbev skrev: Fick t.o.m tummen upp av en fotgängare som väntade på grön gubbe vid ett rödljus när min motor startade när det blev grönt ljus. Han var väl en sån där miljömupp :wink:
eller så gillade han din snygga bil 8)
av Tobbev
grålle1 skrev:
Tobbev skrev: Fick t.o.m tummen upp av en fotgängare som väntade på grön gubbe vid ett rödljus när min motor startade när det blev grönt ljus. Han var väl en sån där miljömupp :wink:
eller så gillade han din snygga bil 8)
Haha, ja kanske det :)
av perhall
Jag tror inte att breda däck kan göra mer än några cl.
original: 205-60-16
Summum: 215-55-16
17" 215-50-17 eller 235-45-17
18" 235-40-18

Är det bra däck ska det göra max 2-2,5% mot original

Men sen kan det skilja 10-15% mellan förare på vad som verkar vara "samma typ av körning", vilken känsla föraren har för gaspådrag, medlut, motlut, när man växlar, när man släpper gasen inför sådant som innebär sänkt hastighet etc. Så med samma bil och samma hastighet ungefär kan det ändå skilja en hel del
PH
av perhall
I tyska ams brukar bilarna numera gå på EU-mixen, ungefär, när ams kör sin "snålrunda". Det säger väl en del om vart EU-mixen tagit vägen. Det verkar däremot busenkelt att köra en T3 under 6,6 om man snålkör. Och ViB har ju imponerats av att deras olika testbilar T3/T4 legat nära uppgiven förbrukning (de har säkert ECO-driving i generna, men ändå).

Ta en bil som 530iAT 258 hk MY08. 7,8 i EU-Mix. Inte helt enkelt att komma ned i ens på en snålrunda, än mindre landsvägsförbrukningen kring 6 l/100 km.

PH
av Technican
Bilen en V60 T3 har nu rullat 500 mil och den drar fortfarande ca 8,6 lit/100km blandad körning vilket är samma förbrukning jag hade med samma körning/sträckor med min tidigare bil som var en tung 6cylindrig BMW 5serie med 170hästar.
Bilen var inlämnad förra veckan pga av bla detta utan att man hittade något fel. Detta är inte bra Volvo! Man ska inte ange en förbrukning som inte stämmer med verkligheten, det märker kunden förr eller senare!

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]