Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oskobe
rojo8515 skrev:Det låter ju som att om jag ska dra upp en båt rakt fram på en fin trailerramp är det inte några problem alls med Powershifts lådan med en inte alltför tung båt. Under 1500 kg?

Hur beter den sig om jag backar med ett mindre släp? Ofta kan ju backen vara högre växlad än 1:ans växel på vissa bilar. Om jag ofta ska dra ett tvåtons släp antar jag att en riktigt automatlåda är bättre.
Volvo anger minst lika hög tillåten dragvikt som för vanlig låda...
rojo8515 skrev:Det låter ju som att om jag ska dra upp en båt rakt fram på en fin trailerramp är det inte några problem alls med Powershifts lådan med en inte alltför tung båt. Under 1500 kg?

Hur beter den sig om jag backar med ett mindre släp? Ofta kan ju backen vara högre växlad än 1:ans växel på vissa bilar. Om jag ofta ska dra ett tvåtons släp antar jag att en riktigt automatlåda är bättre.
Jag drar massor med två-tonssläp, båt, bil och häst-släp,och har därför valt manuell, Med D5an anstänger man aldrig kopplingen eftersom D5 är brottarstark på lågvarva, bara upp med kopplingen och åk uppför branta båtramper, att slira på kopplingen behövs aldrig, samma vid backning.

Är T5an mycket svagare så man måste varva och slira på kopplingen (pensionärsrusing... eller gubbarusning som det brukar kallas :mrgreen: ) för att det ska orka, då är kanske en traditionell automat att föredra före en DSG.

Drog släpen med BMW bensin V8 innan och manuell, den var också brottarstark så man behövde aldrig slira på någon koppling.
Volvo lastvagnar har ju haft powershiftlådor länge på 60 tons långtradare och det tycks ju funka mycket bra. Provkörde en Passat diesel med dsg och tyckte det var en perfekt kombination som också inbjuder till lite lugnare körning. Varför finns den inte till D5 på XC60?

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]