Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ulf13 skrev:Hej Volvo B20
Är dina erfarenheter med en xc60?
På min gamla xc70-02 , höll mina Pirelli Scorpio också väldigt bra, medan nuvarande Pirelli modelltyp okänt, är bara skit, tycker jag ur slitagesynpunkt
Ulf
Det är på min xc70 D5 205 hk. Du kan inte säga att dina nuvarande pirelli är bara skit....

Pirelli Scorpio och Michelin Lattitude som jag har nu har båda stenhårt gummi, det gör att det håller i oändlighet men får ju inte det supergrymma greppet som ett mjukt suddgummidäck kan få.

Kör du tex pirellis mjuka däck nu har du säkert mycket bättre grepp än mig men får betala med att det slits ned mycket fortare. Ett PZRosso tex har ju grymt grepp men tar slut på nolltid. Ett varv runt kvarteret senn är det dags för nya medans Scorpio går ett varv runt jorden men med taskigt grepp,

Då måste betämma vad som är viktigt för dig.
av Biltoken
bilgalen skrev:
Biltoken skrev:Optimalt är att ligga ca 0,5 över rek, på en XC60 ca 3.0.
Nu blev jag nyfiken. Varför skulle det vara optimalt att ligga 0.5 bar högre än vad biltillverkaren rekommenderar?
Ur slitagesynpunkt är det klart bättre att ligga "för högt" inom en viss gräns vad gäller däcktryck. Däremot kan man få något sämre grepp och helt klart en stötigare gång (sportigare).
av perhall
Rekordet jag känner till är en 854 2,5-96 som en gubbe i släkten hade. Vid 12400 mil (bilen avr nästan 10 år) bytte han originaldäcken (GIslavet 316T 185-65-15 88 H) och de hade 3 mm kvar runt om. Visserligen kört 4-5 000 mil på vinterdäck men ändå. Med tanke på att däcken slits mindre ju hårdare och äldre och färre mm de har, så hade den säkert gått några år till på de stenhårda däcken./PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Michelin xzx gick också bortåt 8.000 ärliga mil på 70-talet.... dock med ulrakass grepp

Bild

Hade också ett par McRipper reggumerade som rullat bortåt 8000 mil för 30 år sedan...

Där var greppet ännu värre

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]