Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gick också och funderade på om jag skulle vänta till MY12, men frågan är ju bara om det är kampanjpris då också?!
Men på grund av "japankrisen" så kanske det blir MY12 innan vi får våra bilar iaf :???: :???: !
emberblack skrev:Jag har beställt en V60 D3 summum med leverans v15 och undrar nu om det är någon som vet något om förseningar på grund av jordbävning/härdsmälta/allmän katastof som råder i Japan. Följande finns att läsa på Göteborgspostens nätupplaga:
Volvo PV klarar produktionen en vecka till innan bristen på leveranser från Japan kan sätta stopp. För Saab och AB Volvo är läget också osäkert.
- Cirka tio procent av en bils komponentvärde, i huvudsak elektronik, kommer från Japan, säger Per-Åke Fröberg, presstalesman på Volvo PV.
Någon som vet mer än som står ovan?? :?:
STOCKHOLM (Direkt) Effekterna från naturkatastroferna
i Japan bedöms främst påverka Volvos verksamhet i landet.
Några störningar på bolagets produktion i övriga världen är
inte att förvänta.
Det säger Volvos avgående vd Leif Johansson till
Nyhetsbyrån Direkt i anslutning till en pressträff med
anledning av utnämningen av Olof Persson som ny vd för Volvo.
"Visserligen köper vi in en del elektroniska
komponenter för moduler i våra motorer från japanska
leverantörer, men de har tillverkning även i exempelvis
Nordamerika så det borde inte uppstå några störningar",
förklarar Leif Johansson.
XC60D3 skrev:
emberblack skrev:Jag har beställt en V60 D3 summum med leverans v15 och undrar nu om det är någon som vet något om förseningar på grund av jordbävning/härdsmälta/allmän katastof som råder i Japan. Följande finns att läsa på Göteborgspostens nätupplaga:
Volvo PV klarar produktionen en vecka till innan bristen på leveranser från Japan kan sätta stopp. För Saab och AB Volvo är läget också osäkert.
- Cirka tio procent av en bils komponentvärde, i huvudsak elektronik, kommer från Japan, säger Per-Åke Fröberg, presstalesman på Volvo PV.
Någon som vet mer än som står ovan?? :?:
STOCKHOLM (Direkt) Effekterna från naturkatastroferna
i Japan bedöms främst påverka Volvos verksamhet i landet.
Några störningar på bolagets produktion i övriga världen är
inte att förvänta.
Det säger Volvos avgående vd Leif Johansson till
Nyhetsbyrån Direkt i anslutning till en pressträff med
anledning av utnämningen av Olof Persson som ny vd för Volvo.
"Visserligen köper vi in en del elektroniska
komponenter för moduler i våra motorer från japanska
leverantörer, men de har tillverkning även i exempelvis
Nordamerika så det borde inte uppstå några störningar",
förklarar Leif Johansson.
Det uttalandet gäller ju bara betydlig större Volvos.
alltså lastvagnar
Det fanns en artikel om Volvo PV i dagens nummer av Dagens Industri och där lät det ganska kritiskt. Man får väl glädja sig åt att AB Volvo (Lastvagnar) verkar ha läget under kontroll så att ens aktier där inte droppar ytterligare...

Verkar riktigt kaosigt borta i Japan nu. Vi får hoppas att de får läget under (någorlunda god) kontroll så snart som möjligt. Försenade billeveranser är en sak, men den stora faran är ju kärnkraftverken och alla som står utan hem.
Verkar riktigt kaosigt borta i Japan nu. Vi får hoppas att de får läget under (någorlunda god) kontroll så snart som möjligt. Försenade billeveranser är en sak, men den stora faran är ju kärnkraftverken och alla som står utan hem.
Nu gällde ju inte frågan hur synd det är om japanerna utan just troliga förseningar på grund av vad som borde gå under benämningen "force majure". Dock håller jag med dig om att vi får hoppas de får läget under kontroll........
Frågan är väl mer, vem här på forumet skulle veta mer vad som kommer att hända i området runt kärnkraftverket än Japanerna själva.
Detta avgör helt om du skall få din bil eller inte om den nu är beroende av komponeter som tillverkas i fabriker i närheten av olyckan.,
Att börja tillverka komponenter i nya fabriker kan ta allt från några dagar till månader....!
Frågan är väl mer, vem här på forumet skulle veta mer vad som kommer att hända i området runt kärnkraftverket än Japanerna själva.
Detta avgör helt om du skall få din bil eller inte om den nu är beroende av komponeter som tillverkas i fabriker i närheten av olyckan.,
Att börja tillverka komponenter i nya fabriker kan ta allt från några dagar till månader....!
Min tanke var just att på det här foumet så borde det finnas någon med lite mer "insides information" tex någon som råkar jobba på torslandafabriken och bygger V60 (det framgår ju ganska tydligt i en hel del trådar på detta forum att just den typen av information finns) och därmed också fått ta del av vilka leveransproblem som just v60 står inför. Så frågan handlar ju inte riktigt om vem som vet vad som händer i Japan just nu utan snarare hur volvo pv valt att hantera de problem som redan uppstått...............

Sen borde väl jag vara den som vet vad frågan gäller eftersom det var jag som startade tråden........... :wink:
Det är nog en hel del som vet vilka komponenter det gäller och hur planerna ser ut, men man kan väl anta att det är företagshemlig information och att det vore obra att gå ut med den informationen? Gissningsvis pågår det febril verksamhet för att lösa den uppkomna situationen....
Äsch.. tiden kommer flyga fram till den vecka era bilar kommer. Hade jag kunnat beställa en helt ny bil hade jag kunnat vänta ett år utan problem.. var glada för nybilskänslan när ni väl får den istället ;)
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]