Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ewa
Har fått monterat en T100 i min XC 60 2010. Det som behövs är Webastos T100, volvos grenkabel och programvara. Räckvidden är ca 4-500 meter beroende på omgivningen.
av mikebike
LasseKongo skrev:Enligt denna länken http://shop.bildeve.se/fjarrstart-brans ... c-567.aspx så kostar programvara inte mycket, frågan är om Volvo går med på att skicka in den om man inte köper fjärren från dom också.
De kan knappast vägra leverera en vara eller tjänst, men de kan givetvis ta mer betalt än om det varit i samband med installation.
av chrand
mikebike skrev:
LasseKongo skrev:Enligt denna länken http://shop.bildeve.se/fjarrstart-brans ... c-567.aspx så kostar programvara inte mycket, frågan är om Volvo går med på att skicka in den om man inte köper fjärren från dom också.
De kan knappast vägra leverera en vara eller tjänst, men de kan givetvis ta mer betalt än om det varit i samband med installation.
Och varför skulle de inte kunna vägra detta? Det är väl upp till leverantören hur de väljer att paketera sin varor och tjänster.
??:-/
av mikebike
chrand skrev:
mikebike skrev:
Och varför skulle de inte kunna vägra detta?
Det finns ett EU-direktiv som förbjuder bilföretag att ha monopol på varor och tjänster. T.ex. måste fristående verkstäder kunna köpa delar och verktyg för att kunna utföra service på alla märken.
av chrand
Ja. om det visar sig att man har programvaran och den blivit korrupt så att den behöver laddas om så kan jag hålla med dig. Däremot om denna mjukvara ej finns med ifrån början så har jag svårt att se att det faller under detta EU direktiv. Har även svårt att se detta som en reservdel/service, då det mer i mina ögon ser ut som en funktion.

Tolka det inte som om jag är i mot att kunna köpa detta löst. Utan bara mer som en diskussion om att det nog är möjligt för en leverantör att välja hur de säljer mjukvara.
av mikebike
chrand skrev:Tolka det inte som om jag är i mot att kunna köpa detta löst. Utan bara mer som en diskussion om att det nog är möjligt för en leverantör att välja hur de säljer mjukvara.
Bevisligen går det att köpa mjukvaran från åf, det har ju t.ex. ewa här ovan gjort och även den Webastoinstallatör jag haft kontakt med hävdar att det går bra.
av chrand
ok ok. :)
Du skrev att de "knappast" kan vägra. Det var detta jag jag spann loss på.
Har inte skrivit att de vägrar sälja, utan att jag tror att de har rätt att vägra om de vill. Har svårt att se hur detta skulle hamna bland produkter som verktyg till T.ex. broms demontering och reservdelar som bromsskivor och Dyl.
av mikebike
chrand skrev:Har inte skrivit att de vägrar sälja, utan att jag tror att de har rätt att vägra om de vill.
Det är en ganska dålig affärsidé att vägra sälja sina varor och tjänster. :roll:
av chrand
Det håller jag med om. Såvida man inte vill sälja enbart hela lösningen.
Antar att de har ganska stor avans på att sälja fjärr och mjukvara/mjukvaror (om man skall ha tidur också) så att man utan problem kan tappa några kunder som enbart vill ha mjukvara för 132:-.

Men frågan var ju inte om det är en dålig affär eller inte, utan om de inom EU direktivet kan välja att inte sälja vissa delar av ett tillbehör. Som i detta fall inte har någon funktion utan att man har ett annat tillbehör också.
:)

Har du någon anledning att tro att det inte[…]

B230F går fett

Okej, då får jag kolla närmare p[…]

Vi som beställt nya V60

Förstår det. Testade först en XC60[…]

Sitter fast

Handbromsen.har den stått parkerad läng[…]