Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min visar också 5 km/h för mycket med vinterdäck. Vinterdäcken har dimensionerna 215/50R16 och sommardäcken 235/45R17, vilket borde ge ca 3,4% större rullomkrets. Med andra ord kommer bilen visa lite mindre fel med sommardäcken. :-)

Jag tänker höra med verkstaden om det går att kalibrera visningen bättre.

- edit - När jag tänker efter tror jag faktiskt att jag har 215/55R16 på vinterdäcken. Om då är fallet så kommer rullomkretsen inte förändras. Ska kontrollera på bilen. :-)
Ok, nu har jag fått på sommardäcken (originaldäcken) med dimensionen 235/45R17 efter att ha kört knappt 3 månader på vinterdäck med 215/55R16. Efter att ha haft en diff på 5 km/h mellan GPS och färddator med vinterdäck ligger det nu på 3 km/h. Det märkliga är att rullomkretsen skall vara i stort sett identisk (202,0 cm på sommardäcken och 201,9 på vinterdäcken om man kan lita på den här sajten). Så, hur tusan kan det då bli på detta viset?
Vidare har jag noterat att färddatorn, vid tankning under vintern, har visat en lägre förbrukning än vad jag mätte upp själv vid tankning. På min gamla V50 var det tvärtom - färddatorn räknade fram ett högre värde. Vilka erfarenheter har ni andra som kör S60 MY11 med T3?

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]