Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Biltoken skrev:En silver eller ljusgråmetallic kan se nytvättad ut i månader. Inte så kul kanske men om man har många intressen så kanske man vill slippa tvätta.

Valet är ganska enkelt: Tjänstebil välj färg själv (gärna en mörk färg)
Privatbil en ljusare (ej vit) metallic - om du inte saknar fritidsintressen och det roligaste du vet är att tvätta bilen.

Snart börjar pollensäsongen!

Underbart med pollensäsong för då är det vår i luften :-DD

Vi får se hur jag gör kanske ändrar färg till en electrik silver met istället. orkar verkligen inte stå och putsa och tvätta i 4 timmar mer bara för att bilen ska se skitig ut efter 20 minuters körning:(

Kör ju ändå ca 50-100 mil i veckan kan ju vara trevligt om bilen ser ren ut mer än 20 minuter under den tiden.
av mikebike
Biltoken skrev:Håller med om att bakrutan på XC60 håller sig renare än V70.
Jämfört med V70II?
Jag tycker nog denna blir smutsig fortare än på min gamla V70N, och torkaren är dessutom sämre.

Biltoken skrev: Däremot är sidorna på XC60 vinklade på ett sätt som gör att bilen smutsar ner sig själv när man kör genom vattensamlingar mm. Smutsvatten sprids som en sprinkler ända upp på sidorutorna även om man försöker vara försiktig.
Kommer precis från biltvätten och var tvungen att tvätta om bilen för hand efter 10 km och 20 minuters körning.
Ja, det är helt otroligt! Jag tvättade bilen förra veckan och åkte sedan till Skavsta flygplats, samt tillbaks igår. Efter 20 mils körning ser den ut att inte varit tvättad på hela vintern, och jag har stänkskydd både fram och bak.
av Steff 99
Skulle vara intressant att veta vilken bil som ser nytvättad ut efter 20 mil i "blött" vinterväder.
Om man tycker att XC60 klarar sig dåligt och blir smutsig så har man för modligen aldrig kört en V70II, då hade det räckt med två mil för att inte se vilken färg det är på bakluckan.
Tack vare XC60:S vinklade bakruta så håller den sig hyfsat ren, men alla "Kombivarianter" dras det upp smuts.
Varför skulle det hjälpa med stänkskydd, de kan t.o.m ändra luftstömmarna runt bilen så att den blir ännu mer smutsig om man har otur.
av mojja
Steff 99 skrev:Skulle vara intressant att veta vilken bil som ser nytvättad ut efter 20 mil i "blött" vinterväder.
Om man tycker att XC60 klarar sig dåligt och blir smutsig så har man för modligen aldrig kört en V70II, då hade det räckt med två mil för att inte se vilken färg det är på bakluckan.
Tack vare XC60:S vinklade bakruta så håller den sig hyfsat ren, men alla "Kombivarianter" dras det upp smuts.
Varför skulle det hjälpa med stänkskydd, de kan t.o.m ändra luftstömmarna runt bilen så att den blir ännu mer smutsig om man har otur.

Hmm om du syftade på mitt tidigare inlägg så får jag lov och informera dig om att jag inte klarar av att köra 20 mil på 20 minuter:)
av Steff 99
mojja skrev:
Steff 99 skrev:Skulle vara intressant att veta vilken bil som ser nytvättad ut efter 20 mil i "blött" vinterväder.

Hmm om du syftade på mitt tidigare inlägg så får jag lov och informera dig om att jag inte klarar av att köra 20 mil på 20 minuter:)
Det var inte som svar på din kommentar! :mrgreen:

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tro[…]

Byta tryckgivare turbo

Har du manuell låda byter du den ganska enke[…]

Batteri till V50?

Jag behöver byta batteri till min V50 1.8 s[…]

Den borde generera felmoddelandet om någon a[…]