Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Jag tycker precis som bjornw i alla sakfrågor! Förutom att jag inte håller med om att XC60 är tystare, däremot är den nog aningen mer välbyggd. Och helt klart känns den modernare, lite mer premium medan V70 är "mer bil för pengarna" och rymligare. Kan väl lägga till att ingen av dem är någon gocart på vägen..
PH
Ja en fwd V70 med snål motor och smart utrustad är mkt mer bil för pengarna. En V70 d5 Awd är mer tveksamt eftersom den kostar nästan lika som en xc60 (dock med manuell och bortsett den galna rabatten nu).

Nu har jag bara provat en xc70 d5 senaste tiden men den var då markant bullrigare än vår. Framförallt motorljudet skiljer det på men även vägljud och då har vi bullrigare däck på vår.
bjornw skrev:
joschua skrev:Hur placerade du barnstolarna när du köpte bilen och ungarna var 1, 3 och 6 år . Antar att du hade 2 bakåtvända stolar + bälteskudde till äldsta barnet då ( och kanske fortfarande ? ). Borde bli trångt att klämma in en eventuell mamma också eller ?
Vi har fortfarande 2 bakåtvända och kommer ha det minst ett halvår till.
Vi har en bakåtvänd fram (4-åringen) och bakom den andra bakåtvända. I mitten bak sitter den framåtvända. Bakom föraren sitter den vuxna. Det är naturligtvis inte "luftigt" men det funkar bra, bättre än i V70 pga mer upprätt sittställning. Vi är inte "bredväxta" men inte heller smurfar. Det är trångt i de flesta bilar som inte gränsar till lastbil, tex Nissan patrol å liknande. Det vi haft svårast med är att hitta två stolar (en framåt och en bakåt) som passar ihop bra med sina olika utstick på olika höjder. Med rätt kombo kan man spara många centimetrar.
Tack för info. Åker också runt med den setupen emellanåt , men det är inte jättekul när man ska åka längre sträckor - som väl är , är det ju övergående när ungarna slipper den bakåtvända stolen. Känns som att de enda bilar som fixar detta med bravur är typ familjebussar som sharan eller större suvar som Cheva tahoe och dylikt.
Efter tre V70II och en XC60 vågar jag hävda att som familjebil är V70 överlägsen främst pga mycket längre, effektivare bagage som hanterar barnvagn på bra sätt. Mer komfortabel fjädring gör också mycket, XC60 är "nickig" i längsled och inte alls lika avslappnande som V70. Jag tycker att V70 ger mycket mer bil för pengarna än XC60. Visst är det lite trendigare att åka XC60 om man är lagd åt det hållet, egenskapsmässigt har jag dock svårt att se att den skulle vara vassare än V70.

Om jag vore spekulant på en V70 skulle jag invänta MY12.

Mvh
Arese
Detta är ett ganska typiskt I-lands problem.
När jag var liten så var en VW 1200 gigantiskt stor för en familj med 2 barn, man fick lätt plats med svärmor och svärfar också plus packning.
Italienarna stoppade in hela familjen och den var stor, i en Fiat 500 och åkte på Europasemester.
Det är ett I-landsproblem av rang t o m... Jag tyckte att vår XC70 II var alldeles för trång i kupén för våra 3 bilbarnstolar så jag sålde den och har nu en 7-sitsig X5 istället. Handen på hjärtat, vi hade överlevt även med XC70´n... ;)
I-landsproblem visst. Men ganska mycket pengar man ska ut med alt. leva med en 3-årig tjänstebil.

Har själv 3 barn. 8, 10, 13 år och väntar på min 2:a XC60.

Bredden i baksätet är väldigt bra! Klart bredare än i A6:an jag hade förrut=mindre slagsmål bak!

Bagage utrymmet är klart kortare vilket säkert påverkar om man ska köra ofta med barnvagn.

Takbox vid skidemester 2ggr/år men på kanske 2 längre turer på sommaren räcker bagageutrymmet faktiskt till.

Man ska inte underskatta den högre sittpositionen när det gäller barnen, de lite äldre barnen gillar att sitta högt.

Barn från skolåldern och uppåt gillar även stolsvärmen starkt så jag tycker att den är viktigare än de integrerade barnstolarna.
Biltoken skrev: Bredden i baksätet är väldigt bra! Klart bredare än i A6:an jag hade förrut=mindre slagsmål bak!
Bredden på baksätet lär knappast vara bättre än på A6 (förutsatt att du kör aktuell version av A6) . Däremot är det mycket bättre utformat då A6 i princip bara är 2-sitsig bak pga just den skålade utformningen. Så 3 åkande sitter förmodligen bättre i XC60 än A6 i baksätet.
Steff 99 skrev:Detta är ett ganska typiskt I-lands problem.
När jag var liten så var en VW 1200 gigantiskt stor för en familj med 2 barn, man fick lätt plats med svärmor och svärfar också plus packning.
Italienarna stoppade in hela familjen och den var stor, i en Fiat 500 och åkte på Europasemester.
Tror inte att det fanns så många ungar som åkte i bakåtvända bilbarnstolar tills 4-års åldern på VW 1200 -tiden. Då hade man väl dom i hatthyllan eller nått.
Det vet väl alla att det knappast fanns barnstolar på den tiden.
Men nu tenderar allt till att vara för litet, man kan inte bo i ett hus som är mindre än 150-200 kvm om man har 2 barn det skall vara minst ett rum per barn, arbetsrum, Hemmabiorum , m.m.
Därför måste man ha minst en bil som är 7-sitsig om man har tre barn, annars får man inte plats när man åker på sin vintersemester en vecka om året.

Det som är mest konstigt.
Om man har två bilar så åker kvinnan och barnen till vardags i den lilla bilen och det funkar väldigt bra.

Vem åker i den stora bilen som sväljer hela familjen och packning, jo där sitter vi "pojkar"ensamma påväg till arbetet eftersom den är utrustad med 18-20" hjul, R-paket och en massa lullull och den skall vi narturligtvis åka i...ensamma 48 veckor/år.
Men vi packar in familjen på semestern.
Jag tror att vi konstruerar problemet att bilen skall vara stoooor för då syns vi när vi parkerar utanför arbetet.

Ja..jag åker XC60 95% ensam...men den är fräck.
Gnisslande baklucka XC90 -21

Sedan en vecka tillbaka så gnisslar/skramlar[…]

Sitter fast

Lyft upp bilen och känn på varje hjul a[…]

Blev en mycket intressant tråd det här […]

V70 D2 -14 Ojämn gång vid start

Fyller på med lite mer info... Igår s[…]