Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väl så att R-design på XC60 inte är lackad utan har genomfärgad plast, det håller mycket bättre mot slitage och sandbläster från hjulen.
av Bamse
Schytten skrev:Tycker faktiskt att det är ett OK pris, med vad tanke man får.
Jag bara måste - Man får alltså några my vit färg på smal remsa runt bilen som nästan alltid kommer att se skitig ut för 8000 spänn. Beställ en resa till Kanarieöarna istället :lol: :lol: :lol:
Steff 99 skrev:Det är väl så att R-design på XC60 inte är lackad utan har genomfärgad plast.
Knappast, det går inte att få samma färg på gjuten plast som på lackad plåt, särskilt inte på metallic. :wink:
R-designpaketet får nog bra andrahandsvärde.
En nedlackering ger knappast något mer än kanske marginellt i andra hand.
Men ska du ha bilen ett tag så varför inte, snyggare lär den bli! Och priset är oK!
PH
XC90_Executive skrev:Å andra sidan ser inte nederdelen på en XC60 R-design likadan ut som övriga lacken :wink:
Tittar man noga så ser det inte ut att vara lackat, jag såg en med en skada och min uppfattning var att det var färgad plast.
Och som du säger så är det stor skillnad på de lackade ytorna och den färgade nederdelen på bilen
Jag ska kolla nästa gång jag tvättar. Om det är lackad plast så bör man se märken efter stenskott bak (där jag inte har stänkskydd). Borde synas väldigt tydligt då min är Ice White. Men om man säger så här - varför skulle Volvo ha lackat nederdelen med matt klarlack annars?

Jag var först inne på en passion red R-design, men gillade inte att nederdelen nästan såg rosa ut jämfört med den klarröda lacken i övrigt. I efterhand är jag glad att jag tog Ice White, som jag lätt tycker är den snyggaste färgen på XC60 R-design! :D
Jag är kraftigt skeptisk till det går att gjuta plast i Ice White eller metallic!
Däremot kan man välja en basfärg som ligger nära täcklacken för att minska att stenskott syns lika mycket.

Min bil har Skid Plate och Bumper Bar, givetvis lackade i silver. Själva plasten är vit/ljusgrå, hade det varit möjligt så hade det givetvis varit bättre att gjuta dem silverfärgade. Till skillnad mot nederdelen hos R-bilar har alla Skid Plates och Bumper Bars samma färg.
XC90_Executive skrev: Men om man säger så här - varför skulle Volvo ha lackat nederdelen med matt klarlack annars?
Stenskottsskydd?
Varför det inte skulle gå att gjuta färgad plast för att det sitter på en Volvo fattar jag inte , det finns fullt med olika delar i plast som har olika färger, varenda skurhink finns i en massa olika färger, frågan är om den typen av plast som används här på exv nederdel av stötfångare fungerar.
Jag och en kollega var ute o granskade hans röda R-design idag, till 95% säkerhet så är den inte lackad, men vi ville inte skrapa för att bli helt säkra.

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]

Jag har beställt en ny begagnad ECU. Jag &aum[…]