Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varje gång jag köper en bil privat eller på företaget begär jag in offerter från ganska många olika Volvohandlare. Bilia har aldrig någonsin kommit i närheten av rabatten/slutpriset man fått på nån av deras konkurrenter. Jag håller på att beställa en i princip fullutrustad S60 DRIVe för tillfället och mellan bästa Biliaofferten och mitt slutgiltiga pris hos en av deras större konkurrenter skiljde över 30 000 kr till konkurrentens fördel. När jag köpte XC60:n ville Bilia ge 6-7% från deras löjligt höga prislista medan konkurrenten gav över 11% från deras (billigare) prislista. Dessutom gav konkurrenten 20 000 kr mer (!) för mitt inbyte.

Notera att detta på intet sätt behöver vara generellt och att jag inte har några erfarenheter från Bilia de senaste 5-6 åren så jag kan inte uttala mig huruvida de är bra eller dåliga, men för mig/oss personligen har de gång på gång varit markant dyrare.
av ekwi
rosenlorden skrev:Klurar på en xc60 D3 manuell momentum, med barnsäkerhetspaket och tiduret för dieselvärmaren. Hamnar på lite under 320k med volvoanställnings rabatt. Känns som ett rätt ok pris?
Jag beställde (ej volvoanställd) en liknande i oktober, dock utan barnpkt men en hel del annat mög, och jag kan ju säga att jag trots dryga 9% rabatt var pretty f****n far från några 320k, så jmf med icke volvoanställda vill jag påstå att det är ett mkt bra pris.
av Amli
MartinÖ skrev:Hej!

Varför tar Bilia mer betalt för bil + paket samt utrustning än vad volvo.se anger i konfiguratorn? Det känns lite fult måste jag säga.
Det är för att det är rekommenderade priser och inte ett fast pris. Det är upp till var återförsäljare att sedan sätta sina priser. Det är bättre att se dessa priser som riktlinje.

Det kan skilja från ÅF till ÅF på olika utrustning. Detta märkte jag av då jag tog offert på min förra XC70 både i Sthlm och i Umeå. De olika tillbehören kostade olika i flera fall.

I just Bilias fall så kan jag tänka mig att de höjer priserna för att sedan hellre ge mer i rabatt. Kunden känner sig nöjd för att personen i fråga fick 12% rabatt men det skulle förmodligen bli samma som 10% hos en annan ÅF (siffrorna är bara tagna i luften för att ge ett exempel...)
pratade med en tekniker som jobbar på bilia, Vad de får för rabatter som anställd. 10% sa han, trodde mkt mer. Ha dock aldrig fått mer över 11% på bilia de vägrar verkar som.. Men 8-9% verkar mkt vanligt utan att prutta.. Ska man ha mer då får man prata som fan...
Senast jag kollade på prislista från volvobil för köp som Volvoanställd var det 12% i rabatt på volvocars listpris. Har för mig att Skatteverket inte godkänner mer rabatt för då ska det säkert förmånsbeskattas eller liknande. Så någon superrabatt e det inte.
Hm, 12% låter bekant ja. Har också hört att det är max vad Ockerverket tillåter. Däremot i Tyskland har fordonsarbetarna väldigt generösa rabatter, därav är dom arbetande där extremt märkestrogna, då det är så bra priser framförallt 8)

Utifrån hur slitaget ser ut på givaren[…]

Elpriset

Och bättre kanske det blir, om spanien kö[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Takk. Abm er i orden. Nedlasting av apper som ikke[…]

XC70 -14 Stolvärme reglering?

För att byta värmeslinga får man &[…]