Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av epostaren
Ja, om man vill åka riktigt obekvämt på vintern ska man välja en V60 med sportchassit (som är standard) och helst 18"-hjul (så låg profil som möjligt). Sedan ska man ge sig ut på medeldåligt plogade vägar (finns massor i det här landet) och köra sig trött efter bara några mil. Tycker man att det är kul, så köp med 18" och sportchassit (som är standard, sportchassit, alltså).
av Steff 99
KalleH skrev:Tack för alla synpunkter!:) Verkar som det kanske inte blir så illa som jag befarat då med 18-tummare. Är det någon som vet om det är bra kvalité eller lågprisdäck som sitter på nya?
På de bilar jag sett så verkar det som om man överlag har Pirelli på 18" , ett väldigt bra däck, om man ser till grepp , men slitsyrkan är väl sådär, räkna med byte fram efter 2000 mil om du kör normalt, aktivkörning kan nog halvera detta...
av KalleH
Känns som 17 eller 18 är nog nästan lika illa, hade jag fått välja hade jag valt 16 tummare (har kanske läst för mkt Vi Bilägare :twisted: ). Men jag ska helt klart ge 18-tummarna en chans, det kanske går att leva med dom med :mrgreen:
Användarvisningsbild
av opA
KalleH skrev:Känns som 17 eller 18 är nog nästan lika illa,
Inte ens i närheten av likadant.

Jag gick från 18" 225/40 sommar till 17" 225/45 och helsike vad mycket 5mm gör för komforten och stötigheten... nu är de bekvämt att åka på en del grusvägar som de blir med hål och små gupp.

16" kan man ha på en renault megane från -99.. så pluttigt som de ser ut :mrgreen: :roll:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Efter många turer så valde jag 20" till min nya XC60, utseendet segrade över förnuftet.
Har sett några XC60 med 20 tummare, du får slänga på större brembbromsar också. Det ser ju så patetisk ut med de små små originalbromsarna i de jättefälgarna. Som att ha ett 4 tums avgas på en 1,6 liters motorn ungefär..... tycker i alla fall jag.
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Efter många turer så valde jag 20" till min nya XC60, utseendet segrade över förnuftet.
Har sett några XC60 med 20 tummare, du får slänga på större brembbromsar också. Det ser ju så patetisk ut med de små små originalbromsarna i de jättefälgarna. Som att ha ett 4 tums avgas på en 1,6 liters motorn ungefär..... tycker i alla fall jag.
Ja , det kan så vara, när det gäller avgassystemet så sitter det två piprensare där bak, om dom ser så imponerande vet jag inte, men det räcker väl till en diesel :lol:
VolvoB20 skrev:Har sett några XC60 med 20 tummare, du får slänga på större brembbromsar också. Det ser ju så patetisk ut med de små små originalbromsarna i de jättefälgarna. Som att ha ett 4 tums avgas på en 1,6 liters motorn ungefär..... tycker i alla fall jag.

Det är inget jag tänker på när jag ser min XC60 med 20" Cratus. Jag har 18" Cratus nu på vintern och dom ser så galet mycket mindre ut än 20".
av Steff 99
Jag valde "Zephyrus" som vinterfälgar de är också 18" tyckte att de såg större ut på bilen än Cratus, trots att tumstorleken är samma.
XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]