Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Färd datorn mäter tiden spridaran är öppnade i kombination med bränsletrycket den för närarande har & på så set räknar man ut hur mycke bränsle bilen drar. (sådeler vet inte bilen att det försvinner bränsle till bränslevärmaren)
Användarvisningsbild
av StringerBell
EMIVIK skrev: Utöver detta finns även den elektriska "jalusi-gardinen" som täcker igen kylaren. Detta är främst för att spara bränsle vid högre farter (över ca 60km/h). Men som även vid lägre temperaturer stänger igen, för att snabbare uppnå arbetstemp på motorn.
Är det för att minska luftflödet runt själva motorn? Jag menar, termonstaten ser ju till att kylvattnet inte tar sig ut till kylaren.
Användarvisningsbild
av FWH
StringerBell skrev:
EMIVIK skrev: Utöver detta finns även den elektriska "jalusi-gardinen" som täcker igen kylaren. Detta är främst för att spara bränsle vid högre farter (över ca 60km/h). Men som även vid lägre temperaturer stänger igen, för att snabbare uppnå arbetstemp på motorn.
Är det för att minska luftflödet runt själva motorn? Jag menar, termonstaten ser ju till att kylvattnet inte tar sig ut till kylaren.
Jag har inte sett exakt hur denna ser ut, men den borde minska kallluft-flödet till kylaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
jalusit är endast för att minsak bilens luftmotstånd, inget annat.
av LJN
Nyfiken på PTC-elementet och kylargardinen. Jag har en V60 D3 MY2012, har den PTC-element som standard? Och aktiveras den med "defrosterknappen"? Mer, den nämda kylargardinen, när rullar den ut och täcker kylararen? Vid en fastställd hastighet eller?
av marcbe
Vad jag vet har inte dieselbilar på svensk marknad PTC-element just eftersom de har bränslevärmare. Det är bilar på mellankalla marknader, tex Tyskland som har detta.
av perhall
Extravärmaren ökar förbrukningen, hur mycket beror på var och hur man kör. Kör man mycket i stan och mycket korta sträckor kan det röra sig om 20% extra under vinterhalvåret, en mild vinter i Skåne och nästan bara långkörningar mindre än en procent. Sen är det lite olika hur frusen man är och hur ofta man sätter på den med tidur etc. Värt att notera är att inget annat märke än Volvo (tror jag) har dieselvärmare som standard, så uppenbarligen går det att leva utan (under 10% köper till en värmare till VW-Audi). Men skönt är det! Precis som jag haft det i någon bensinbil och gillat det!
PH
av sweborn
perhall skrev:Extravärmaren ökar förbrukningen, hur mycket beror på var och hur man kör. Kör man mycket i stan och mycket korta sträckor kan det röra sig om 20% extra under vinterhalvåret, en mild vinter i Skåne och nästan bara långkörningar mindre än en procent. Sen är det lite olika hur frusen man är och hur ofta man sätter på den med tidur etc. Värt att notera är att inget annat märke än Volvo (tror jag) har dieselvärmare som standard, så uppenbarligen går det att leva utan (under 10% köper till en värmare till VW-Audi). Men skönt är det! Precis som jag haft det i någon bensinbil och gillat det!
PH
Till Audi A6 kostar det 17.900:-, då kan man leva utan... eller har redan lagt alla pengar på andra exotiska tillbehör som xenon och backradar :) Nackdelen är att 2.0 TDI motorn ser inte ut att bli varm vid kallt väder om man skall tro trådar på nordicaudi. I så fall är det samma som på gubbens Renault, varmt och skönt i kupén men motorn är kall. Knappast speciellt bra?
Användarvisningsbild
av Doffen
marcbe skrev:Vad jag vet har inte dieselbilar på svensk marknad PTC-element just eftersom de har bränslevärmare. Det är bilar på mellankalla marknader, tex Tyskland som har detta.
V70 II er iallefall levert med PTC element + tillegsvarmer

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]