Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man har ju hört att motorer lär sig omständigheter som bränsle osv. Kanske kan detta göra att förbrukning går ner efter ett tags användande. Men tycker inte det borde ta mer än max en tank. Men det kan väll förmodligen bara utvecklarna på Volvo svara på. Den interna friktionen borde ju rimligen minska något första milen. Men tolleranserna är så extrema idag så frågan är hur mycket det kan vara egentligen.
MagnusVäxjö skrev:Man har ju hört att motorer lär sig omständigheter som bränsle osv. Kanske kan detta göra att förbrukning går ner efter ett tags användande. Men tycker inte det borde ta mer än max en tank. Men det kan väll förmodligen bara utvecklarna på Volvo svara på. Den interna friktionen borde ju rimligen minska något första milen. Men tolleranserna är så extrema idag så frågan är hur mycket det kan vara egentligen.
Bra fråga, jag är helt med Steff 99 om att det inte skiljer något i förbrukning när bilen är "typ" ny jämfört med efter flera tusen mil. Det är just de första hundratalet milen jag undrar över... :roll:

Med 0.4-0.8 menar jag per 100 km, alltså 0.04-0.08l per 10 km.
Nu har jag räknat ut vad min dragit efter första tankningen. Och håll i er nu. Den har surplat i sig 1,25L/mil. :-(O) Färddatorn säger 0,87.

Men detta är egentligen inte rättvist alls då jag använt värmaren typ 1 gång per dag, och så kör jag bara runt 1 mil om dagen. Och bara lite på landsvägen. Och vädret får man ju säga är extremt.

Men det är ändå mer än jag trott måste jag säga. Jag tror inte min gamla S40 T5 drog mindre.
Jag kör ungefär som du med min V70 D5 AWD -11 och min tar ungefär likadant och med samma felvisning på färddatorn. Den är inte många cl snålare än min gamla XC90 bensin och då jämför jag med motsvarande körning i samma väder.Jag hade aldrig trott att jag skulle ligga väl över litern/mil med nya bilen! Bilarna jag haft tidigare brukar dra ca 1-1.5 dl/mil mer än vad som anges i blandad körning i specen. Här är det snarare 4-5 dl mer än 0.71
Det känns som om värmaren är boven, min färddator visar alltid nära 25% mindre än verklig förbrukning.
Senast 0,71 enligt färddator vid pumpen 0.98 nära 3 dl skillnad.
Då har värmaren gått 2 ggr ca 30 min totalt med tidsinställning, annars bara som vanlig värme under körning.
Min beräknade förbrukning för värmaren skulle då vara 18,9 liter om man slår ut detta på mina 63 mil på en tank.
För det kan väl inte vara så att färddatorn är så oprecis. :roll:
Steff 99 skrev:Det känns som om värmaren är boven, min färddator visar alltid nära 25% mindre än verklig förbrukning.
Senast 0,71 enligt färddator vid pumpen 0.98 nära 3 dl skillnad.
Då har värmaren gått 2 ggr ca 30 min totalt med tidsinställning, annars bara som vanlig värme under körning.
Min beräknade förbrukning för värmaren skulle då vara 18,9 liter om man slår ut detta på mina 63 mil på en tank.
För det kan väl inte vara så att färddatorn är så oprecis. :roll:
Hur kan man då i vårt klimat kalla dieslar mer bränsleeffektiva än bensin? Man borde ju räkna med detta i EU-cykeln, kompenserat för årstid. Sen kan man undra om det är rimligt att tillåta dieselvärmare i miljöbilar??
Dom nya bensinbilarna med direktinsprutning är inte mycket bättre när det är kallt klimat heller de har svårt att få upp rätt arbetstempratur dom med pga av att de är så bränsleeffektiva o inte får så mycket överskottsvärme... Nya T3,T4,T5 var tvungna att få PTC "elelement" som standard för att få upp värme någorlunda snabbt med det drar ju ström som måste tas ut ur bränsleförbrukningen medan T6 som är har "gamla vanliga insprutningen" inte har PTC standard.. ..Hög bränsleeffektivitet har ju den baksidan vintertid att det blir svårt att få överskottsvärme så man kan värma bilen...
s6025t skrev:Dom nya bensinbilarna med direktinsprutning är inte mycket bättre när det är kallt klimat heller de har svårt att få upp rätt arbetstempratur dom med pga av att de är så bränsleeffektiva o inte får så mycket överskottsvärme... Nya T3,T4,T5 var tvungna att få PTC "elelement" som standard för att få upp värme någorlunda snabbt med det drar ju ström som måste tas ut ur bränsleförbrukningen medan T6 som är har "gamla vanliga insprutningen" inte har PTC standard.. ..Hög bränsleeffektivitet har ju den baksidan vintertid att det blir svårt att få överskottsvärme så man kan värma bilen...
Det borde man väl upplysa om i bränsleförbrukningsuppgifterna, eller?
Jo det borde dom väl men det är ju EU som utför testerna av bränsleförbrukning o det görs i ett rum som håller 20-30 plusgrader när dom gör kallstart det kan ju vara en temperaturskillnad på 50-60 grader om man gör en kallstart vintertid så jag tror inte problemet är specifikt volvo "vid +30 behövs ju inte värmaren för att värma kupén" utan gäller alla märken vintertid..... http://www.teknikensvarld.se/pa-din-sid ... /index.xml
trasig parkerigssensor

Båda de från skruvat och vparts funera[…]

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tro[…]

Byta tryckgivare turbo

Har du manuell låda byter du den ganska enke[…]

Batteri till V50?

Jag behöver byta batteri till min V50 1.8 s[…]