Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perlun
Kan tänka mig att detta område av bilsäkerhetslösningar är rätt "hett" och att vi kommer att se många olika varianter de närmaste åren. Volvo ligger ju långt fram och är ihärdiga genom att sätta in grundkitet CIty Safety i några modeller som standard. Vi som köper till extra lull-lull är väl lite testkaniner också, vilket jag tycker är rätt ok eftersom man ju lätt inser att området måste vara grymt svårt att hantera på ett sådant sätt att man faktiskt vågar sätta produkten i konsumentbilar. Starkt av Volvo att ligga i framkant. Snart kommer säkert "'Moose Collision Detection, MCD" också...
Användarvisningsbild
av philipsguy
perlun skrev:Kan tänka mig att detta område av bilsäkerhetslösningar är rätt "hett" och att vi kommer att se många olika varianter de närmaste åren. Volvo ligger ju långt fram och är ihärdiga genom att sätta in grundkitet CIty Safety i några modeller som standard. Vi som köper till extra lull-lull är väl lite testkaniner också, vilket jag tycker är rätt ok eftersom man ju lätt inser att området måste vara grymt svårt att hantera på ett sådant sätt att man faktiskt vågar sätta produkten i konsumentbilar. Starkt av Volvo att ligga i framkant. Snart kommer säkert "'Moose Collision Detection, MCD" också...
Pedestrian Detection är en OEM-produkt som Volvo köpt
http://www.mobileye.com/manufacturer-pr ... protection

BLIS har Volvo hittat på själva och det är ju bra men kunde vara ytterligare mer användbart om kamerorna suttit längst bak i bilen, se denna Ford-video som upptäcker korsande bilar när du backar ut från en parkering (Cross Traffic Alert). Fords BLIS har de ju fått av Volvosamarbetet så det borde väl inte vara så svårt, måste bara hitta en plats där designrarna tycker det ser bra ut först eller :wink:
Visst kan backvarnara hjälpa lite men då kan det vara försent...

Som jag sagt i annan tråd så borde det ges en varningssignal om du blinkar för att byta fil om något fordon detekteras av BLIS.

Min 5 cent är att första gången någon smäller med en fotgängare trots Pedestrian Detection då lär det bli liv... Man kan se rubrikerna framför sig i krigsstorlek typ när demo S60:n small för ett tag sen... Inga system är ju 100% eller hur...
Användarvisningsbild
av philipsguy
Mobilfilmade Driver Support i aktion idag, hastigheten är inställd på 90.

Adaptiva farthållaren, BLIS, auto vindrutetorkare och inte minst RDS trafikinfo "demas" 8)
Användarvisningsbild
av Funk
Pedestrian Detection är en OEM-produkt som Volvo köpt
Det kanske är nyanseringar, men man har inte hela paketet att sälja, bara en grundlösning. Det måste ske mycket utveckling för att dels optimera mjukvarans algoritmer för igenkänning, samt inte minst att koppla ihop detektionen med bilen egna system för att få den att utföra någon mer aktivitet än att bara varna..

/Thomas
av perlun
Kul med teknik förvisso, intressant att läsa på MobileEyes site. Man kan förvänta sig nya funktioner kommande år helt säkert.
Kollisionsvarnare och autobroms i all ära, men att vi köpte till Driver support är egentligen mest för den adaptiva farthållaren. Jag kör väldigt mycket med farthållare, även i stan och detta är det jag önskat mig i alla år... Det borde ALLA använda, skulle nog reducera köbildning en hel del.
Användarvisningsbild
av Appel
philipsguy skrev: Pedestrian Detection är en OEM-produkt som Volvo köpt
http://www.mobileye.com/manufacturer-pr ... protection
På den sidan du hänvisar till står följande, "View pedestrian protection development for Volvo City Safety, a new system developed by Volvo aiming to help avoid collisions with cars and pedestrians. ".

Volvo verkar ha gjort något själva.
av Erst
perlun skrev:Väntar på vår beställda XC60 Summum med bl a Driver support-paketet. Vad jag inte har kunna läsa någonstans är hur de olika systemen som övervakar avstånd till framförvarande bil (och i sista hand vid behov bromsar...) reagerar om det kör in en bil i luckan framför min bil och den tidigare framförvarande bilen. Helt plötsligt dyker det upp en bil från sidan som sannolikt gör att det inställda säkerhetsavståndet underskrids. Risk för tvärnit eller vad händer egentligen?

En annan grej, hur känsliga är dessa kameror, sensorer, radar o allt vad det är, för mörker? T ex "lane warning" lär väl inte fungera om det är mörkt (då man kanske hade behövt dom som bäst på väg hemåt under småtimmarna...)

/Per
Kommer in lite sent i debatten, men vill ändå bidra.

Volvos adaptiva farthållare fungerar väldigt bra på just det fall du beskriver när någon kör in på kortare än nominellt avstånd framför din bil, men med ungefär samma hastighet. Volvos ACC reagerar då väldigt mjukt - jämför gärna med någon tysk konkurrent och du kommer märka att de vill öka upp avståndet betydligt snabbare. Det är bara om bilen som glider in framför har betydligt lägre hastighet eller bromsar som du kommer få en märkbar reaktion i din bil.

Kamerans funktion begränsas lite av mörker, men både linjedetektion och bildetektion fungerar i mörker. Linjerna lyses upp tillräckligt långt fram av bilens egna strålkastare. Bildetektion fungerar tack vare att bilar måste ha fungerande baklyktor.
av Onebuying
Tänkte höra om någon har Driver Support-paketet med manuell låda, och om det fungerar bra? Jag tänker då på den adaptiva farthållaren, som ju är underbar med automatlåda när jag testat. Men bilen jag ev ska köpa har manuell låda. Kopplar den ur vid lägre hastighet (årsmodell -12) eller kan man växla ner utan att farthållaren "slår av" vid lägre hastighet? För Kö-assistent saknas ju med manuell låda, det är det enda jag vet.

Så min fråga är egentligen om adaptiva farthållaren fungerar smidigt med manuell låda? Motorn är en D3 (163 hk) så den borde väl vara okej i segdragning (ex om farten sänks och bilen ska anpassa sig till bilen framför)?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tycker det fungerar bra ,men visst den fungerar bättre med automat. Den fungerar ner till 30 km/h och när man t.ex växlar ner så är den kvar ändå, och när man växlar upp så är det oxå kvar. Kommer man under 30 km/h så kopplas den helt ur.
av Lövet
Jag gillade inte den adaptiva farthållaren på motorväg. Precis när man tänkt sig byta fil bromsar den ner även om du kommit över halvvägs i andra filen. Den är något för snålt ställd även i sitt kortaste läge. På landsväg funkar den bra.

Man borde välja kunna välja om man vill ha den adaptiva funktionen igång eller inte.

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Stötdämpare bak

Om du meckar dit något som är lite anno[…]

I dag fungerade det någon timme för att[…]

Martins S90-98

Då har bilen fått vandra vidare, jag h[…]