Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter mycket felsökning, testkörningar med OBD-loggning och samtal med flera verkstäder har vi nu kommit fram till nästa steg. Vi har bokat tid för topplocksrenovering.

Felbilden är konsekvent:
- Efter 20–30 minuters körning i 100–110 km/h utlöses felkoden P3418 (Cylinder 3 – Intake Valve Control Performance).
- Samtidigt stängs cylinder 3 av och motorn går märkbart ojämnt.
- OBD-loggar visar att EGR-ventilen stängs helt (EGR position -6%, EGR flow 0 g/s, EGR error 99%) precis innan detta sker.
- Efter omstart fungerar bilen helt normalt igen – alla värden återställs och motorn går på alla cylindrar.

Vi har redan provat följande åtgärder:
- Byte av MAP-sensor
- Byte av spridare cylinder 3
- Dieselrengöringstillsats (STP)
- Bytt olja + oljefilter
- Testat med Car Scanner ett tiotal gånger – alltid samma felmönster

Allt detta pekar mot att EGR-stängningen är en skyddsåtgärd som triggas av ett verkligt problem i insuget för cylinder 3 – sannolikt läckande ventiler eller ett mekaniskt fel i topplocket. Därför har vi nu beslutat att gå vidare med en fullständig topplocksrenovering, inklusive kontroll av ventiler.

Vi hoppas förstås att detta löser problemet – jag återkommer med uppdatering efter reparationen!
Vid topplocksbyte/renovering så ingår troligen inte rengöring av insug och EGR-system (ventil och en ofta igenkorkad kylare), fundera på hur du ska göra med det.

Något annat som du bör kolla är om "slanguppdateringen" (Volvo återkallelse) till EGR-kylaren är gjord.
Tack för input, Cotag – väldigt värdefullt!

Jag ska be verkstaden att även ta med rengöring av insug och EGR-ventil i samband med topplocksrenoveringen. Det känns viktigt att få med när ändå toppen är av.
Jag har också en ganska tydlig teori om hur felet uppstår, och jag lutar allt mer åt att EGR-ventilen fungerar som den ska, och att det istället är ECU som beordrar stängning av EGR som en skyddsåtgärd. Det stöds av hur data ser ut i OBD-loggarna.

Efter sökning på internet så har jag hittat en sammanställning av de vanligaste situationerna där ECU stänger EGR helt:
1. Hög belastning / hög effektuttag – för att maximera syretillförseln.
2. DPF-regenerering – EGR stryps för att öka avgastemperaturen.
3. Kallstart / låg motortemp – EGR hålls stängd tills motorn är varm.
4. Vid cylinderavstängning eller insugsproblem – som t.ex. P3418, då EGR stängs för att minska risk för backblås eller brand.
5. Vid felaktiga flödesvärden från MAF/MAP/EGR-sensorer – ECU stänger som skydd om värdena inte stämmer.

Min teori är nummer 4. I vår bil ser vi exakt detta beteende: När P3418 triggas på cylinder 3 så stänger ECU EGR helt, troligen för att skydda insuget och kanske för att skydda mot brand.
När man sen startar om bilen så fungerar allt igen eftersom då återställs all mjukvara och EGR-systemet börjar fungerar normalt igen tills vi kör på motorvägen igen.

Vad tror ni om min teori?

Jag ska även kontakta Volvo Bilia för att se om slanguppdateringen (återkallelse) för EGR-kylaren är gjord – mycket bra att du tog upp det!
Pilot Assist

Ja, det finns olika varianter, beroende på h[…]

Skrynkliga förrsidor

Alla 940 har dåliga dörrsidor om solen[…]

Bakaxelfråga 740?

Det finns 2 olika gjutningar av 1031 men bara en […]

Jag kör lite olika lösningar. V50 -Brem[…]