av JohanLundgren - mån 09 jun 2025, 23:01
- mån 09 jun 2025, 23:01
#1610980
Efter mycket felsökning, testkörningar med OBD-loggning och samtal med flera verkstäder har vi nu kommit fram till nästa steg. Vi har bokat tid för topplocksrenovering.
Felbilden är konsekvent:
- Efter 20–30 minuters körning i 100–110 km/h utlöses felkoden P3418 (Cylinder 3 – Intake Valve Control Performance).
- Samtidigt stängs cylinder 3 av och motorn går märkbart ojämnt.
- OBD-loggar visar att EGR-ventilen stängs helt (EGR position -6%, EGR flow 0 g/s, EGR error 99%) precis innan detta sker.
- Efter omstart fungerar bilen helt normalt igen – alla värden återställs och motorn går på alla cylindrar.
Vi har redan provat följande åtgärder:
- Byte av MAP-sensor
- Byte av spridare cylinder 3
- Dieselrengöringstillsats (STP)
- Bytt olja + oljefilter
- Testat med Car Scanner ett tiotal gånger – alltid samma felmönster
Allt detta pekar mot att EGR-stängningen är en skyddsåtgärd som triggas av ett verkligt problem i insuget för cylinder 3 – sannolikt läckande ventiler eller ett mekaniskt fel i topplocket. Därför har vi nu beslutat att gå vidare med en fullständig topplocksrenovering, inklusive kontroll av ventiler.
Vi hoppas förstås att detta löser problemet – jag återkommer med uppdatering efter reparationen!
Felbilden är konsekvent:
- Efter 20–30 minuters körning i 100–110 km/h utlöses felkoden P3418 (Cylinder 3 – Intake Valve Control Performance).
- Samtidigt stängs cylinder 3 av och motorn går märkbart ojämnt.
- OBD-loggar visar att EGR-ventilen stängs helt (EGR position -6%, EGR flow 0 g/s, EGR error 99%) precis innan detta sker.
- Efter omstart fungerar bilen helt normalt igen – alla värden återställs och motorn går på alla cylindrar.
Vi har redan provat följande åtgärder:
- Byte av MAP-sensor
- Byte av spridare cylinder 3
- Dieselrengöringstillsats (STP)
- Bytt olja + oljefilter
- Testat med Car Scanner ett tiotal gånger – alltid samma felmönster
Allt detta pekar mot att EGR-stängningen är en skyddsåtgärd som triggas av ett verkligt problem i insuget för cylinder 3 – sannolikt läckande ventiler eller ett mekaniskt fel i topplocket. Därför har vi nu beslutat att gå vidare med en fullständig topplocksrenovering, inklusive kontroll av ventiler.
Vi hoppas förstås att detta löser problemet – jag återkommer med uppdatering efter reparationen!