- ons 23 apr 2025, 07:54
Ägde själv en V60 D4 2015 med 2.0 D4 VEA motor D4204T5. Jag var en av de som hade inga problem alls med motorn. Bilen bara gick. Ägde den i 8 år och byttes in när den hade 19500mil.
Köpte bilen när den var 1 år gammal och gått 4400 mil (gammal hertz/hyrbil). Servade den på Volvo varje år med alla tillägg som tillkommer som kamrem vid 15k mil.
Saker jag fick åtgärda under tiden jag ägde bilen (inte inkluderat bromsar och däck för det beror på körstilen):
Under mitt första år byttes EGR ventilen av Volvo själva, inget jag gick in med bilen utan när det gjordes service så sa de att det var ett garantiärende så de bytte på bilar som kom in. Hade fått sköldpaddan (motorprestanda begränsas) några gånger innan bytet och inget efter. Kostade inget.
Bytte bromsar hos en mindre verkstad som hade gjort något fel som gjorde att bromsoket fick bytas höger bak pga rost efter ca 16k mil. Kostade 5200kr.
När bilen hade gått 15k mil gick ena motorn till den elektroniska handbromsen sönder. Kostade ca 1200kr.
Bytte olja i automaten på egen begäran vid 12k mil. Kostade 3900kr.
Har en granne som fortfarande har sin V60 Cross Country 2017 D4 AWD. Så det är den gamla motorn 2.4. Vi pratar en del och han har ägt sin i ca 6 år. Servar den hos Volvo och än så länge har han bara bytt däck och bromsbelägg. Har kör dock inte så mycket så hans har bara gått ca 10000 mil.
Jag hade säkert mycket tur så rekommenderar om du ska ha diesel att ta den med den uppdaterade motorn D4204T14 om du kan. Inte ägt någon av bensinerna men de är säkert mycket bra med.
Det positiva med den VEA modellerna är den 8 stegade automatlådan. Mycket trevlig att köra.
Skulle säga hela P3 generationen är bra bilar. Äger själv nu en V90 som jag snart haft i 1 år och ska redan byta en damask, något jag aldrig ens tänkte va ett problem när jag ägde min V60.