Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag lever i villfarelsen att det är bättre att byta vad som är dåligt och ersätta det med kvalitetprodukter än att byta till ett helt fjäderben som är tillverkat med enda mål att det skall vara så billigt som möjligt....

Mig veterligen finns det inga bussningar i de främre krängningshämmarstagen, däremot kulleder som kan bli glapp.
av Fgrhm
Ger dig rätt på alla påståenden men jag vet ju inte var problemet sitter så det kan ju bli rätt dyrt att byta kvalitetsdelar bit för bit tills man är nöjd. Länkarm har däremot bussning bakåt.

Tänker du att komplett fjäderben från vparts eller skruvat håller dålig kvalitet?
Användarvisningsbild
av MartinS
Fgrhm skrev:
Tänker du att komplett fjäderben från vparts eller skruvat håller dålig kvalitet?
Ja, men det är ju bara mina tankar.... Dom är säkert från Professional Parts Sweden, allt dom rör vid är ren dynga enligt min erfarenhet.....
Fgrhm skrev: sön 16 feb 2025, 13:40
Smygarn76 skrev: tor 23 jan 2025, 21:47
Fgrhm skrev: tor 23 jan 2025, 08:42 Halloj, har ett rejält knarr framförallt när framvagnen fjädrar ut på ena sidan (vänster). Både när fjädringen slår ihop men främst ut. Skrapande/knarrande och jag tänker att det är något gummi/bussning.

Irriterande nog tillbaka efter att nästan ha varit borta under sommaren. Bad verkstan (Volvo vallentuna) kolla på det förra vintern och en erfaren herre gjorde det men han hittade såklart inget och hörde inget heller för den delen när han körde.

Har provat själv på lyften flera ggr men kan inte provocera fram det. Man måste få till en riktig kompression av fjädrarna med vikt på tror jag.

Länkarmsbussningar ser helt ok ut.

Är det någon klok eller kunnig som har ett uppslag eller haft samma problem?
+1

Nybliven V60 2017 ägare och upplever precis samma sak, bilen har passerat 6000 mil.
Det märks mest när man kör över farthinder och är ett knarrande ljud precis som du beskriver.

Följer tråden med spänning :-)

Lovar att återkomma när jag testat de olika svaren. Skulle du säga att det låter mer det fjädras ut eller när fjädringen går ihop? Hojta gärna till om du hittar felet!
Det låter lika mkt i båda riktningar men tycker det låter lite mera nu när det är kallt. Men upplever också att om man kört lite så "knarrar" det mindre, det är de första farthindren då det låter som mest.

Ska lämna bilen på service om 2-3 månader så kommer be dom kolla det då.
Ok, har försökt "felsöka" lite och här är mina slutsatser.
"Knarret" är som värst den första kilometern och när det är kallt. Jag börjar med 3 farthinder där jag bor och efter man passerat dom och kört en kilometer så är knarret nästan borta.
Nu när det är varmare så knarrar det betydligt mindre.

..Men ingen skillnad tyvärr 🥵.. Har du […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]