Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SolidFyre skrev:Har du löst problemet?
Om inte, har du mätt på generatorn vad den laddar? Den ska ladda 14.7-14.9v isch vilket du även ska se på batteripolerna när bilen står på tomgång. Om inte kan du ha problem med ECUn.
Har du läst ut felkoder, specifikt på ECM och termostat?

Jag hade samma problem på min vilket grundade sig i att termostaten var paj och hade fastnat i öppet läge vilket tillslut grillade ECU/ECM, vilket i sin tur gjorde att ECM gick ner i något läge där den vägrade ladda batteriet i mer än 12.6v vilket också gjorde att auto start/stop inte funkade (det var så jag märkte att något var skumt) då batterierna inte laddades.
Jag köpte en Carly adapter och såg att termostaten var paj, hittade en tech bultin från USA som detaljerade just detta problemet. Men Volvo sverige vägrade erkänna detta ”för det var ju en amerikansk artikel”. Jag påpekade att det var exakt samma motorkod och fick betala dem extra för att seriöst ta ut felkoder och därmed se att termostaten faktiskt var trasig och få den bytt. Volvo pajade 3 ECMer innan jag lyckades få dem att fixa grundproblemet. :bored:
Ny ECU går på 21k via volvo part exchange program, termostat runt 3-4k + arbete.
Jag har helt klart sett laddning när jag mäter på tomgång. När den var inne på Volvo sist så stod det "inga relevanta felkoder" så jag antar att de läst ut ordentligt. Det åker in idag igen, men egentligen vet jag inte om vi gör mer än att tittar på listan tillsammans så jag får fråga dem om det är normalt vilket jag inte tycker att det borde vara.

Det är lite dumt alltihop för just för tillfället fungerar Start-Stopp vilket sannolikt beror på att bilen gick 70 mil i helgen. Hade 12,48 V när jag ställde in den för kvällen, 12,20 i morse. Jag vet inte vad som är normalt.
Det är bara hänvisa till konsumentköplagen.
Har du köpt från någon bilförsäljare så har du enligt konsumentköplagen 6 mån garanti då allt som sker från köptillfället och upp till 6 mån efter räknas som ursprungsfel och skall åtgärdas av försäljaren. Gör dom inte de kan du reklamera hela köpet och få pengarna tillbaks, men dom har 2-3 försök på sig innan du kan reklamera.
Smäller höger fram

Jag har sprayat över skrapmärkena i hjul[…]

Byte inre styrled

Hej, Samlar mod att byta en glappande styrled, l&a[…]

Var förbi ÅF i annat ärende och fi[…]

Multirem

Hej, Hur lossar man enklast spänningen och […]