Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

svergie2 skrev:
ridax skrev:Det gick fint att skicka destination till min V60 D6 Plugin 2013 (utan jordgloben).
Men du hade förmodligen en faceliftad bil? Nya fronten och digitalt instrumentkluster? Tidig MY14 i så fall.
Bilen är tillverad 2013-02. Den har inte faceliften generellt men den har det digitala instrumentet. Tror Volvo tyckte de behövde digitala instrumentet för plugin-funktionerna.
ridax skrev:
svergie2 skrev:
ridax skrev:Det gick fint att skicka destination till min V60 D6 Plugin 2013 (utan jordgloben).
Men du hade förmodligen en faceliftad bil? Nya fronten och digitalt instrumentkluster? Tidig MY14 i så fall.
Bilen är tillverad 2013-02. Den har inte faceliften generellt men den har det digitala instrumentet. Tror Volvo tyckte de behövde digitala instrumentet för plugin-funktionerna.
Ah, låter rimligt!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej forumet.

Jag startade den här tråden för några månader sedan då det inte gick att sända destination till bilen S60 2013. Senare upptäckte vi att också media, radio, telefon handsfree etc inte heller funkar inklusive usb uttaget. Volvo verkstaden konstaterar att VOC modulen är trasig och måste bytas till en kostnad mellan 15-20k SEK. Känns tveksamt att göra detta på en 10 år gammal bil.
Ser att det finns begagnade moduler på bildelsbasen. Vet någon om det skulle fungera att själv byta ut nuvarande modul till en begagnad och få VOC att funka igen. Krävs det programmering hos Volvoverkstaden av den nya modulen. Någon som gjort denna operation får gärna höra av sig eller om någon har tips på vad vi ska göra.

Stort tack på förhand
Hej alla

Som påpekats ovan så släcks 3g och det verkar osäkert om det kommer någon fix för oss med gamla bilar. ÅF säger att vocmodulen är död men det hade ju varit fint om det pä något sätt går att få igång radio, media, och telefon iallafall. Dessa funkar ju inte nu. Starta värmare, sända destination via vocappen kan vi leva utan.

Tar tacksamt emot tips
Weelhouse skrev:Hej alla

Som påpekats ovan så släcks 3g och det verkar osäkert om det kommer någon fix för oss med gamla bilar. ÅF säger att vocmodulen är död men det hade ju varit fint om det pä något sätt går att få igång radio, media, och telefon iallafall. Dessa funkar ju inte nu. Starta värmare, sända destination via vocappen kan vi leva utan.

Tar tacksamt emot tips
Om jag vore dig så skulle jag ta mitt råd jag ger dig nu. Har de nu konstaterat att VOC modulen är trasig så är det billigaste alternativet följande:
Köp en MOST bypass loop på Volvo artnr: 8688083 och montera den på MOST kontakten som går in i VOC(PHM) modulen. Det räcker egentligen att bara montera bypass-loopen för att få dina andra enheter att hoppa igång igen, men det kommer generera ett irriterande felmeddelande som du måste kvittera hela tiden Volvo On call serv. erfordas
Be därför verkstaden att programmera bort VOC från bilen med hjälp av mjukvara applikation Volvo On Call bort. Den mjukvaran är inte dyr så det kommer löna sig i längden vill jag nog påstå
Det är tyvärr så att en begagnad Volvo On Call modul är låst till det VIN nr som den är monterad från början i. Det sitter även ett SIM kort som är knutet till bilen. Det hela är extremt krångligt om än omöjligt att få igång en begagnad modul. Telefonmodulen(PHM) kommer visserligen sluta fungera men du har ju blåtand så du kommer ju kunna ringa/svara i alla fall
Inkörning av ny V60 T6 2026

Hej, Jag skall plocka ut en ny V60 T6 Nordic Edit[…]

Hej! Först undrar jag på vad den hä[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]