Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Volvos "batteri varning" varnar "i god tid". Med en vanlig (äldre) bil hade du kunnat köra många år till. Men som skrivits ovan, mät kapaciteten.
av S6024t
Har en likadan bil som TS har,fick köpa nytt batt,köpte även det mindre batt, Varta som rekommenderas till bilen,ständiga problem med s&s,och meddelande i skärmen,två ggr efter typ två månader så larmar bilen mitt i natten. Huvudbatteriet helt tomt båda ggr!
Lämnar in batteriet,Autoxperten,nähädå,minsann inget fel inte,enligt deras avläsning. Tröttnade på skiten,köpte ett Biltema 80Ah AGM, i Januari,S&S har funkat till 100% sedan dess...inga meddelande "låg batterinivå""batteri laddas",osv osv...
av dannesk
När låg batterivarning varnar på bilen så är det med största sannolikhet att batteriet redan är slut, den varnar alldeles för sent för låg batterispänning. När ett batteri ligger för länge under 50% laddningsnivå (SoC) så förkortas livslängden drastiskt och bilen varnar lägre än så.
Haft 2st Volvo original 70Ah EFB i min my17 och trots stödladdning så har de tagit slut på 1-2år vardera. Nu har har sedan 4år tillbaka Biltemas 95Ah AGM och stödladdar 1-2ggr i månaden under vintern och har fortfarande efter 4år ca95% kapacitet på batteriet och använder dieselvärmaren 2-4ggr dagligen under vintern.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av Närking
Jag ska svänga in på Volvo och få batteriet mätt. Bilen är nyköpt, så jag borde kunna få batteriet ersatt.

Tack för respons och kunskap!
av Närking
Ett litet tillägg. Igår körde jag trettio mil på raken ner till Göteborg. Vid första rödljuset tänkte jag att motorn skulle stanna. Icke. Jag kollade i inställningarna och fick besked att batteriet antingen höll på att ladda eller var för kallt. Mätning blir intressant, fast jag börjar misstänka någon form av komponentfel. Återkommer när jag vet!
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Hur gammalt är batteriet?
Ett batteri kan vara förbrukat på bara ett par tre år om värmaren används flitigt.
Eller hålla kanske tio år om man inte kör med värmare och bara kör längre sträckor eller stödladdar ofta.
Batterier är ju förbrukningsvaror, men visst säljaren kanske är snäll och bjuder på ett :)
av Henkan
Jag bytte batteri i min S60 2017 i oktober 2020, efter fyra års användande. Jag fick stödladda varje vecka för att det skulle funka trots 5 mils körning varje dag. Köpte ett Biltema AGM 80Ah. Det gamla batteriet sitter tredje säsongen i båten som startbatteri och drar igång en V8 utan problem.
av Närking
Återkoppling. Batteriet börjar som flera av er skrivit troligen att bli dåligt. Jag investerade nyligen i en en Ctek Start/Stop, och efter att ha varit inkopplad bara en timma signalerade laddaren att det var fullt laddat. Men bilen kopplar ändå inte in start/stop, och voltmätning visade 12,3 V, alltså ganska dålig spänning.

Dessutom misstänker jag att jag köpt fel Ctek, och att en del viktiga funktioner möjligen saknas på den jämfört med andra.

I alla fall har jag haft kontakt med bilsäljaren och fått en tid då Volvo ska kolla batteriet plus ett par saker till.
Användarvisningsbild
av svergie2
Närking skrev:Återkoppling. Batteriet börjar som flera av er skrivit troligen att bli dåligt. Jag investerade nyligen i en en Ctek Start/Stop, och efter att ha varit inkopplad bara en timma signalerade laddaren att det var fullt laddat. Men bilen kopplar ändå inte in start/stop, och voltmätning visade 12,3 V, alltså ganska dålig spänning.

Dessutom misstänker jag att jag köpt fel Ctek, och att en del viktiga funktioner möjligen saknas på den jämfört med andra.

I alla fall har jag haft kontakt med bilsäljaren och fått en tid då Volvo ska kolla batteriet plus ett par saker till.
Kan varmt rekommendera CTEK MXS10 eller CTEK free, den behöver man inte ens koppla in i väggen. Skönt om man inte har garage.

Glöm inte att ladda mot chassijord, inte direkt på batteriets minuspol. Då går du förbi batteriövervakningen och bilen vet inte om att batteriets har laddats.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Helt rätt, jag tror det finns en stor sp&au[…]

Är det någon som VET! hur många[…]

Kränga av däck själv

Jag provade med däckjärn, kofot, spett o[…]

Tyvärr så är det samma fel p&ar[…]