Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte hur länge ni har kikat runt efter ny bil men det blir lätt att man springer på första bästa.
Jag hade spanat in exempelvis dessa också (kanske lite högre i pris), men det kommer ju alltid nya bilar.
Känns som att vad ni än hittar så blir det ett kliv uppåt :-)

https://www.bytbil.com/skane-lan/person ... 2-16284204

https://www.bytbil.com/kronobergs-lan/p ... 6-16263792
Alla Volvo med tidiga VEA-motorn fram till mitten 2017-nånting ska man hålla sig ifrån pga felaktig design som leder till kaosartad oljekonsumtion. Begagnatvärdet kommer vara katastrof nu när bilarna snart är 7-år plus. Ingen handlare kommer våga ta emot dom. Brytpunkten är motorserienummer 1501327

Men, vem köper egentligen diesel idag? Det måste väl va helt överspelat.
@rosefors, 2016 va det väl vad jag fick tilldelat senast, trodde de var borta tills ungefär mitten av det året.?. Många som min är åtgärdade vid detta laget och många har heller aldrig fått problem heller. Sen lägger de val sig bara lägre i inköpspris annars, de flesta kommer inte tillbaka för de orkar ändå inte bråka med bilhandlare hur rätt de än må ha tyvärr. Jag fick vara på de rätt bra och höra av mig innan de till slut tog tag i det ;-) Rätt länge sedan en oljetråd här dök upp nu när jag tänker på det förresten men det kanske är många köpare som kommer från tyska märken och är mer vana vid en viss oljeförbrukning ;-)

Diesel är ännu populärt och tror det kommer vara det över tid fortfarande. Vi är många som inte köper nya bilar som kommer handla dessa framöver och XC60 är sanslöst populära dessutom

Vi får väl se om 10-20 år eller så :-)
Micce1980 skrev:@rosefors, 2016 va det väl vad jag fick tilldelat senast, trodde de var borta tills ungefär mitten av det året.?. Många som min är åtgärdade vid detta laget och många har heller aldrig fått problem heller. Sen lägger de val sig bara lägre i inköpspris annars, de flesta kommer inte tillbaka för de orkar ändå inte bråka med bilhandlare hur rätt de än må ha tyvärr. Jag fick vara på de rätt bra och höra av mig innan de till slut tog tag i det ;-) Rätt länge sedan en oljetråd här dök upp nu när jag tänker på det förresten men det kanske är många köpare som kommer från tyska märken och är mer vana vid en viss oljeförbrukning ;-)

Diesel är ännu populärt och tror det kommer vara det över tid fortfarande. Vi är många som inte köper nya bilar som kommer handla dessa framöver och XC60 är sanslöst populära dessutom

Vi får väl se om 10-20 år eller så :-)
Alla kommer få problem förr eller senare. Enda anledningen till varför det inte fått mer utrymme online är för att majoriteten fått löst det på garanti eller motorförsäkring, men nu när bilarna blir över 7 år gamla så är det kortet förbrukat. Därav att det här problemet kommer eskalera på samma sätt som att ingen handlare vill ta emot VAGs TFSI2.0a med samma skitproblem.

Incitamentet att köra diesel har varit kostnaden för drivmedlet. Det där är nu historia när dieseln kostar 20-30% mer än bensinen. Reparations och underhållskostnaderna för en diesel är ju beskedligt mycket högre än för en bensinare och betydligt mer krångligt att felsöka. Saknar all logik att välja en diesel idag framför bensin, såvida man inte har som vana att slanga sås från lastbilar och bönderna.
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.
@rosefors, Ok, som sagt så får vi se och är bilen åtgärdad så kan de ju då glatt byta in den men tror inte de kollar även om det vore till min fördel. Har ändå aldrig ägt en bil som tappat så lite i värde som på denna och inte heller är det högre underhållskostnader än på någon bil jag ägt tidigare där alla varit bensin i alla fall. Ja bränslet är dyrare men för mig har denna större bil dragit mindre än de mindre bensinbilarna jag ägt så jämfört är den nog 20% snålare, vet ej men en grov gissning. men så kan det va, att man ser det på olika vis och eftersom jag inte vet hur framtiden blir kan jag bara se hur mina utfall ser ut :)

Jaja, hur går det för TS nu då? :-)
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Micce1980 skrev: tis 01 nov 2022, 12:27 @rosefors, Ok, som sagt så får vi se och är bilen åtgärdad så kan de ju då glatt byta in den men tror inte de kollar även om det vore till min fördel. Har ändå aldrig ägt en bil som tappat så lite i värde som på denna och inte heller är det högre underhållskostnader än på någon bil jag ägt tidigare där alla varit bensin i alla fall, men så kan det va, att man ser det på olika vis :)
... vilket har varit en trend överlag till följd av komponentbristen som förskjutit värdeminskningen pga långa ledtider för nyproducerade bilar. Är ju inget unikt med just XC60 och definitivt inte för att det är just en diesel.

Om man däremot VET att motorn är bytt eller fått kolvarna bytta på bilen man är spekulant på så är det en helt annan sak, men hur troligt är det?

Till syvende och sist handlar valet av bil om risk&reward kontra driftskostnaderna. Dom två faktorerna tillsammans väger till klar nackdel för en volvodiesel från 2016 såvida inte ovanstående villkor uppfylls.
rosefors skrev: Om man däremot VET att motorn är bytt eller fått kolvarna bytta på bilen man är spekulant på så är det en helt annan sak, men hur troligt är det?
Vad då, sparar inte alla bilägare tidigare dokument? ;-)
För att i korthet dra typiska kostnader relaterade till diesel som inte bekommer bensinare.

Trasig dieselpump: 20.000kr
Kasst partikelfilter : 20.000kr.
Kassa spridare: 20.000kr.
Kass dubbelmassesvänghjul på manuell: 20.000kr.
Kass EGR: 5-10.000kr.

Fråga: Hur många dieselbilar som gått 15.000 mil kommer inte få problem med något av ovanstående under de nästkommande 5-10.000 milen? Hur stor är procentsatsen bilar som kommer få mer än ett av ovanstående problem under samma tidsperiod? Jag har inte svaret men tycker de flesta inläggen bland dieselägare handlar ju om nått av ovanstående eller svårigheten med att felsöka

Hur många bensinbilar drabbas av ovanstående?
Svar: Noll.
Micce1980 skrev: tis 01 nov 2022, 12:36
rosefors skrev: Om man däremot VET att motorn är bytt eller fått kolvarna bytta på bilen man är spekulant på så är det en helt annan sak, men hur troligt är det?
Vad då, sparar inte alla bilägare tidigare dokument? ;-)
Dom flesta bilägare vet inte ens vart man fyller på blinkersvätska. Tror du dom verkligen har koll på vad exakt som är "reparerat" på bilen?

Jag syfta dock på andelen bilar som fått den nya designen till dags datum. Tror det i procenttal är en ganska låg siffra än så länge. Det är trots allt en kostnad i 50kkr-klassen om inte mer, som ingen direkt tar på sig frivilligt.
rosefors skrev:
Micce1980 skrev: tis 01 nov 2022, 12:36
rosefors skrev: Vad då, sparar inte alla bilägare tidigare dokument? ;-)
Tror du dom verkligen har koll på vad exakt som är "reparerat" på bilen?
Nej tyvärr, därav den glada smileyn som blinkar ;-)
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]