Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Som sagt, från boken till MY13, 5W-30 verkar vara till D2.
Vad som skiljer ska jag låta vara osagt.
Hos Biltema borde det vara denna istället (finns även som 4 liter): https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000035838
Bl.a. Trodo, Oljemagasinet och andra på webben har dock billigare alternativ.

Olja V60 2013.JPG
Olja V60 2013.JPG (78.76 KiB) Visad 906 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
"ogynnsamma förhållanden", är det alltså vintertemperaturen i norra Sverige? :-D
Användarvisningsbild
av lennarte
Erik Å skrev:"ogynnsamma förhållanden", är det alltså vintertemperaturen i norra Sverige? :-D
Joo, det var så jag resonerade (med mig själv), tycker inte det finns anledning att välja en olja för ner till minus 40 - 50° . Likaså tycker jag det är onödigt med en olja som tål att köras 3000 mil när den ändå ska bytas vi 1500 mil ( en gång om året).
Så här står det i förklaringen för ACEA

ACEA C1 Viskositetsstabil olja designad för att vara katalysatorkompatibel i
högprestanda - bensin och lätta diesel fordon utrustade med DPF och
TWC som kräver en olja med låg friktion, låg viskositet, låg SAPS
med en HTHS högre än 2.9mPa.s. Dessa oljor ökar livslängden på DPF
och TWC och fordonet bibehåller sin bränsleekonomi.
Varning: dessa oljor har den lägsta SAPS nivån och kan vara olämplig
i vissa motorer. Konsultera ägarmanualen eller instruktionsboken.

SAPS: Sulphated Ash, Phosphorus, Sulphur (Sulfat aska, Fosfor och Svavel)
DPF: Diesel Particulate Filter (Partikel filter)
TWC: Three Way Catalyst (Trevägskatalysator)
HTHS: High Temperature / High Shear rate viscostity (högtemperatur /
högskjuvningshastighets viskositet)

Så här står det om LL olja

Longlife-oljor är en term som kom under 1990-talet och idag har nästan alla motortillverkare ett longlife-bytesintervall. Man ska dock uppfylla alla normer för att kunna använda sig av denna och ändå uppfylla garantivillkor.

VW:s villkor:

till största delen långresor.
begränsat antal kallstarter och motorvärmaruttag används mellan resorna.
sällan kortare resor än 50 km.
jämn körstil.
fordonet skall användas dagligen.
Volvo säger att longlife-bytesintervall kan användas vid gynnsamma förhållanden. Ogynnsamma körförhållanden kan till exempel vara:

kortare körsträckor än 10 km
temperaturer under 5 °C
mycket kökörning och tomgångskörning (stadskörning)
hög motortemperatur, till exempel vid körning med husvagn eller annat släp.
Användarvisningsbild
av svergie2
Ogynsamma förhållanden avser D2 och inte de andra maskinerna, jag tror att du har köpt helt fel olja. :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av dannesk
Det är fel olja för den motorn det ska vara SAE 0W–30. Sedan använder man oljepluggen när man tömmer ut olja inte nån oljesug som inte kan få ur all olja, man ska inte krånga till det. När all olja är ute så fyller man bara rätt mängd som ska i, oljenivån ser du i instrumentklustret när man inte har sticka.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Enklast för samvetet är väl att åka till biltema och byta till 0w-30 a5/b5. Pluggen till motorn är 17mm, skruvarna till skyddet under motorn är torx 30, oljefiltret är 36mm hylsa om jag inte minns fel. Kolla på okq8 oljeguiden hur mkt olja som ska i motorn men jag tror det är 5,9L

Vinkelväxeln är bara krångel, inte speciellt nödvändigt.
Vill du byta nåt som är viktigt, byt oljan i haldexen. Den köper du enklast här

https://www.lbmautoparts.com/haldexkopp ... -5/2000884

Lossa sedan pumpen, gör ren silen och pumphuset och återfyll genom plastnivåpluggen, kör lite och kolla nivån, det finns guider på youtube.
Kolla _noga_ så inte någon av axlarna fuktar olja ut slutväxeln, det behövs inte alls mkt för att få lagerproblem. Är det torrt brukar jag inte byta oljan, det är större risk att man får i fel nivå än att gammal olja skadar den.
Användarvisningsbild
av lennarte
TommyP86 skrev:Enklast för samvetet är väl att åka till biltema och byta till 0w-30 a5/b5.
Tack för bra info, ska kolla på vad du skrivit och, "ta en rur till" med oljan. Vinkelväxlen är bytt efter hon köpte den, så det ska väl vara Ok. Kamux betalade reparationen och en bekant till hennes far gjorde jobbet (Tylösand Motor)
Men min åsikt är ändå att man ska använda olja efter egna behov, alltså efter hur man själv kör och använder bilen. Volvo och andra måste ju rekommendera en olja som "täcker allt" medan dom allra flesta av oss kör väldigt lite, korta sträckor och köar till jobbet.
Angående byta olja med pump, det har jag gjort i många år, var mekaniker/maskinist i "lumpen" och jobbat med båtmotorer från och under åren och "lärt mig" hur jä--ns smidigt och enkelt det är att jobba uppifrån. Visst, ibland måste man ta ner "kasplåten" för oljefiltret. Men på dotterns Mazda 6 borrade jag hål i plåten så jag kunde byta filter utan ett skruva ner plåten.
Återkommer när bilen är färdig, hon kommer och lämnar den i morgon kväll. Och denna gången blir det oljepluggen bort, men förhoppningsvis blir det pump nästa gång... :-D :-D
Användarvisningsbild
av Micce1980
lennarte skrev: Någon som vet var man suger ur oljan i motorn? Där är ingen oljesticka på denna bil, och vad jag vet om Volvos marina motorer har dom ett uttag på sidan där man suger ut oljan. Kanske hittar något när jag får hem bilen
Hade varit kul att veta som på min D4 vea 2014. Har ingen egentlig möjlighet att byta hemma men med en oljesug hade det gått. Då hade man kunnat göra ett mellan byte mellan servarna om man vill. Vet någon?

Hittade detta här på forumet "På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå."
Användarvisningsbild
av lennarte
Micce1980 skrev:Hittade detta här på forumet "På vissa VEA motorer så sitter det ett litet plaströr med en plugg i toppen (sitter lite gömt mellan generatorn och gasspjället) det där i kan man suga ut olja ur tråget om det är för hög oljenivå."
Se där... då är det fler än jag som gör så.... Jag hade i många år en "brygga" jag kunde köra upp bilen på. Men när lokalen såldes kunde jag inte "ta hand om" allt jag hade där så myckrt kastades, men bryggan och min eldrivna staplare fick stå kvar... :x :-(
Nu vet jag inte om det är en VEA eller en 5-cyl. motor i den, båda fanns ju 2013
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hej, Nu skall man på sommar semester och d&[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Trafikinformation brukar vara länkad till ett[…]

D4 VEA dricker olja

Ursprungligen kör D4204t5 på 0w-20. I U[…]

XC60 MY2025 - laddprobem