Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Micce1980 skrev:Det är en XC60 du har? Skriv gärna det som "Signatur" :-)

Nr:2 Löser du med ja
viewtopic.php?f=51&t=153715&start=40

Vart bor du om man kanske kan tipsa om verkstad. Men ja som ovan kan du spara många tusenlappar på en annan vettig verkstad

Nästa gång du servar där kollar de bara punkterna igen precis som denna gång, de bryr sig inte om vart du fixat det utan det "nollas" då
Fan va gött att det nolla s i deras system då fixar jag den hos andra och sparar mer cash än att göra det hos bilia tack för info

Kör en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

1-4 skulle jag göra själv eller inte alls
5 låter rimligt hos Bilia
6-7 skulle jag göra hos fristående mindre verkstad
8 låter rimligt hos Bilia
Catan90 skrev:Så du skulle inte byta ut din broms vätska?
Jo men inte exakt när Bilia säger det. Vartannat år är onödigt ofta.
Erik Å skrev:Delarna brukar kosta mindre än hälften av Volvos reservdelspriser om man shoppar på nätet och då är det ändå kvalitetsmärken. Köper man de allra billigaste skivorna så är de inte lackerade runt navet vilket gör att de snabbt blir rostiga och fula. Fungerar dock precis likadant. Kolla annars efter "coated", brukar stå gömt i produktbeskrivningen.
Framvagnsdetaljer köper jag bara "premium-klass" av välkända fabrikat. Vågar inte chansa där ;-)
4-hjulsinställning behövs inte efter jobb på länkarmarna fram, det är bara "toe" på framaxeln som behöver kontrolleras. (och eventuell justering av styrvinkelgivare) Kanske går att spara pengar där.
En välrenommerad fristående verkstad kan göra broms- och framvagnsjobb precis lika bra som Volvo.. Ta med listan och fråga :-)
Var shoppar du reservdelar?

Kör en XC60 2016 bsr optimerad steg 1 plus

Catan90 skrev:Var shoppar du reservdelar?
Autodoc.se och Trodo.se är två bra ställen
1. Upplever du själv att de är dåliga?

2. Upplever du själv att de är dåliga?

3. Avfettning och högtryck, klart.

4. När byttes den senast?

5. Busenkelt jobb. Ring till valfri Mekonomenverkstad o hör om pris. Hjulinställning gör du på Pekkas Framvagnsservide.

6. Är det klossarna eller skivorna som måste bytas? Tolkar det som skivorna.
Ta kort på dem och lägg in här. Ofta vill en verkstad byta dem bra mycket tidigare än vad som är nödvändigt.

7. Samma sak här, ta kort på skivorna.

8. Kolla med valfri Mekonomenverkstad. Hjulinställning på Pekkas.

Som du kanske förstår hade jag själv inte lämnat in den på Bilia för ngt av jobben.

Btw, undra om inte Pekkas även gör vissa reparationer som tex bussningarna. Har du tur kanske han gör bromsar också.
berrabus skrev:1. Upplever du själv att de är dåliga? Ja dom är skit

2. Upplever du själv att de är dåliga? ja vänster och höger sprutar inte alls typ bara mitten

3. Avfettning och högtryck, klart.

4. När byttes den senast? köpte bilden förra året men tydligen enligt bilia är dom inte bytta på 2 år

5. Busenkelt jobb. Ring till valfri Mekonomenverkstad o hör om pris. Hjulinställning gör du på Pekkas Framvagnsservide.

6. Är det klossarna eller skivorna som måste bytas? Tolkar det som skivorna. framre är det rost på skivorna så dom rekomenderade mig att byta skivorna och när man byter skivor ville han att jag byter klossarna samtidigt
Ta kort på dem och lägg in här. Ofta vill en verkstad byta dem bra mycket tidigare än vad som är nödvändigt.

7. Samma sak här, ta kort på skivorna. bakre skivorna är det lite rost men dom är medel slitna men broms klossarna bytta förra sommaren så dom skulle klara sig 5000 mil enligt bilia . med andra ord så sa han här också byt inte skivorna endast utan vänta tills bromsklossarna håller på att bli slitna då kan du köra på skivor och klossar bak

8. Kolla med valfri Mekonomenverkstad. Hjulinställning på Pekkas.

Som du kanske förstår hade jag själv inte lämnat in den på Bilia för ngt av jobben.

Btw, undra om inte Pekkas även gör vissa reparationer som tex bussningarna. Har du tur kanske han gör bromsar också.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]