Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bak så har inte stötdämparna något med höjden att göra men fram är det MacPherson ben där fjädern sitter runt dämparen. Jag tror som Tommy att tallrikarna sitter längre upp på Bilsteinbenen, kanske är dom inte specifikt för R-design? R-design dämpare skulle ju kunna ha en annan tallrikshöjd än standarddämparna.
Om man får fråga. Vad kostade att byta stötdämparna ?
Funderat på att göra det på min V60 2015 då det känns ganska mycket i bilen när man kör över små "gupp". Känns som det borde vara mer "komfortabel". Min brors V40 2019 känns mycket mjukare att köra.
MartinS skrev: fre 20 aug 2021, 13:21 Bak så har inte stötdämparna något med höjden att göra men fram är det MacPherson ben där fjädern sitter runt dämparen. Jag tror som Tommy att tallrikarna sitter längre upp på Bilsteinbenen, kanske är dom inte specifikt för R-design? R-design dämpare skulle ju kunna ha en annan tallrikshöjd än standarddämparna.
aha okej, för fram var stötdämparna helt sop slut, nästan som cykelpumpar. Kan det vara så simpelt att den är i höjden den skall vara nu fram, men att dem kört med mycket kärra bak så fjädrarna "sätt" sig lägre än dem skall?

Stötdämparna fick jag fram när jag tog OEM nummret på mina stötdämpare och slog dem på autodoc, Fick massa andra märken också men slog till på Bilstein då jag vet dem har bra kvalite. Men kan ju vara så att dem har en annan design ändå såklart!
Dejan195 skrev: fre 20 aug 2021, 13:30 Om man får fråga. Vad kostade att byta stötdämparna ?
Funderat på att göra det på min V60 2015 då det känns ganska mycket i bilen när man kör över små "gupp". Känns som det borde vara mer "komfortabel". Min brors V40 2019 känns mycket mjukare att köra.
Jag köpte på autodoc när dem hade sin 40% rea i appen så gav 2300kr runt hela bilen för Bilstein :) Det blev som natt och dag på vägen och då har jag inte gjort hjulinställning ännu!
euroman skrev:Stötdämparna fick jag fram när jag tog OEM nummret på mina stötdämpare och slog dem på autodoc, Fick massa andra märken också men slog till på Bilstein då jag vet dem har bra kvalite. Men kan ju vara så att dem har en annan design ändå såklart!
Så kan man väl inte söka på Autodoc, man får ju alltid upp massa träffar där även om delarna inte passar och är specifik för just din bil. Har sökt delar till både min Volvo och MB och det är samma sak, får alltid massa irrelevanta träffar på delar som inte passar.
Du skulle kollat att det är 100% ersättare innan köp och visuellt kontrollerat att de hade samma tallrikshöjd med original innan montaget men det är ju sent nu.
B4 finns bara till standardchassie. Så är det sportdämpare på R-design så är det därför.
Om det inte är fel på topplagringen, fjärdersätena eller nått.
J*vligt bra pris för 4 stycken dok.

Jag hade inte brytt mig dok ser fortfarande okej ut, lite låg bak kanske.
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 17:28
euroman skrev:Stötdämparna fick jag fram när jag tog OEM nummret på mina stötdämpare och slog dem på autodoc, Fick massa andra märken också men slog till på Bilstein då jag vet dem har bra kvalite. Men kan ju vara så att dem har en annan design ändå såklart!
Så kan man väl inte söka på Autodoc, man får ju alltid upp massa träffar där även om delarna inte passar och är specifik för just din bil. Har sökt delar till både min Volvo och MB och det är samma sak, får alltid massa irrelevanta träffar på delar som inte passar.
Du skulle kollat att det är 100% ersättare innan köp och visuellt kontrollerat att de hade samma tallrikshöjd med original innan montaget men det är ju sent nu.
när jag sökte så fick jag fram några stycken stötdämpare och ingen stog det specifikt för "r-design" sökte jag på regnummer så gick jag igenom alla och ingen nämnde r-design då heller :/

Frågade autodoc supporten idag och dem sa att dessa skulle passa min bil. Tallrikshöjden kan man ju inte se någonstans när man köper vad jag kunde se iallafall, enda jag kunde se var längden på stötdämparna bak.

Är det någon som vet vad en v60 skall ha för mått mellan navet och skärm kanten? för kan ju vara att det är fjädrarna bak som är sjukt trötta och gör att den är rätt fram men inte bak.
KalleJ skrev: fre 20 aug 2021, 17:40 B4 finns bara till standardchassie. Så är det sportdämpare på R-design så är det därför.
Om det inte är fel på topplagringen, fjärdersätena eller nått.
J*vligt bra pris för 4 stycken dok.

Jag hade inte brytt mig dok ser fortfarande okej ut, lite låg bak kanske.
aha okej! om jag förstog volvo rätt så sitter det sportdämpare bak (lägre) och fram skall det inte vara någon skillnad på stödämparna, om nu inte fjäderskålen är skillnaden då som du säger! :)

Oja riktigt nöjd, blev riktigt stabil i chassit nu emot innan, dessa säger vissa är 10% hårdare och det märks, dock var dem fram helt sop slut innan bytet, tryckte jag ner dem stannade dem där nere en bra stund innan dem gick upp igen.
euroman skrev:
dannesk skrev: fre 20 aug 2021, 17:28
när jag sökte så fick jag fram några stycken stötdämpare och ingen stog det specifikt för "r-design" sökte jag på regnummer så gick jag igenom alla och ingen nämnde r-design då heller :/

Frågade autodoc supporten idag och dem sa att dessa skulle passa min bil. Tallrikshöjden kan man ju inte se någonstans när man köper vad jag kunde se iallafall, enda jag kunde se var längden på stötdämparna bak.

Är det någon som vet vad en v60 skall ha för mått mellan navet och skärm kanten? för kan ju vara att det är fjädrarna bak som är sjukt trötta och gör att den är rätt fram men inte bak.
Det är andra dämpare på r-desgin och det finns runt 12-14st olika stötdämpare per sida på denna modell i VIDA beroende på utrustning osv. denna info finns i bilinformationen och jag skulle kollat med Volvo ÅF just vilken modell din bil ska ha och utgått ifrån den. Lita på Autodocs förslag/rekommendationer skulle jag aldrig göra på någon reservdel på bilen.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]