Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Filbytare
Nån som har koll på hur man nollar BMS på V60 D3 AUT MY2012? Just nu så dör bilen ibland när man försöker starta den efter att ha haft dieselvärmaren på lite för länge. Gissar att BMS kan behöva reset eftersom bilen normalt själv märker att den har låg batterinivå och man har dieselvärmaren på? Förut stängde dieselvärmaren av sig själv när spänningen blev för låg. Eller kan det vara att en cell i vårt 4-5 år gamla batteri har gett upp?
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag skulle tippa på kasst batteri. Avstängningen av dieselvärmare är kalibrerad mot ett friskt batteri. BMS-systemet vet inte batteriets verkliga kapacitet utan gissar med hjälp av spänning och in och utgående ström.
av dannesk
Det är ju ett 4-5år gammalt batteri så byt det annars så resettar du BMS så här:
av Filbytare
Tack för tipsen! Då får det bli att köpa nytt. Behövs reset efter nytt batteri? Jag bytte förra batteriet utan att nollställa och det fungerade i knappt 5 år 8-)
av dannesk
Ingen nackdel att nolla BMS så bilen vet att batteriet är nytt, gör som i filmen jag länkade till.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)