Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inget reservhjul i min V60 MY13 iallafall. Möjligen kunde man välja till det som option?

Hur man kan köra en framhjulsdriven VEA diesel på 0,7L/mil på landsväg övergår mitt förstånd, det måste gå en bra bit över hastighetsgränsen då...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Till min V60 kostade reservhjul 1900:- extra.

0,7 drar min knappt ens fullastad i över 200 km/h på Autobahn, med 19" hjul.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag är ganska säker på att det var ett tillval. Min V60 2012 hade inget reservhjul, men där fanns en domkraft och ett "punkteringskitt".
Köpte den begagnad och den hade heller inget vid nybilsförsäljningen.
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev: mån 01 feb 2021, 12:51 Jag har inget reservhjul i min V60 MY13 iallafall. Möjligen kunde man välja till det som option?

Hur man kan köra en framhjulsdriven VEA diesel på 0,7L/mil på landsväg övergår mitt förstånd, det måste gå en bra bit över hastighetsgränsen då...
Nödhjul och domkraft valde jag till men jag minns inte va det kostade. Så det finns i alla fall plats.

Jo det är faktiskt helt sant! Runt 0,7l/mil tar den mätt vid pump, mer är inte heller ovanligt, då är den även endast framhjulsdriven. Det är min sambo som kör till jobbet varje dag och hon kör väldigt försiktig men tydligen inte så ekonomiskt. Värmaren går ALLTID innan avfärd och oftast full tid. Det är därför ja får ladda batteriet så jävla ofta :-D
Min gamla V60 D4 163 2L 5cyl -13 manuell va inga som helst problem att komma ner till 0,5. Ja körde 20 mil på 0,4l/mil, gjorde liknande turer på så låg förbrukning och det var inte ens svårt. Synd att den motorn inte hade någon ork på topp. Men för pendling va den perfekt och för 95% av alla mil.
av xAx
MartinS skrev:Jag har inget reservhjul i min V60 MY13 iallafall. Möjligen kunde man välja till det som option?
Men va fan, har de inte skickat med ett reservhjul så finns det väl ingen reservhjulsbalja heller. Ska man då köpa ett reservhjul och ha det liggande i bagageutrymmet eller hur har de tänkt?
av UnleashFusion
xAx skrev: mån 01 feb 2021, 20:10
MartinS skrev:Jag har inget reservhjul i min V60 MY13 iallafall. Möjligen kunde man välja till det som option?
Men va fan, har de inte skickat med ett reservhjul så finns det väl ingen reservhjulsbalja heller. Ska man då köpa ett reservhjul och ha det liggande i bagageutrymmet eller hur har de tänkt?
tyvärr så, ifall man inte valde till reservhjul vid nybilsköp så kommer man sakna både hjul och baljan.. då får man köpa det antingen nytt/skroten/bildelsbasen
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det skiljer inte på utformningen av golvet?
Det görs så hos andra tillverkare...

Min bil saknar hjulet, jag har peppar peppar klarat mig från att köra stopp på långresor (och här hemma).
Förmodligen enklare att fixa sånt med assistans här hemma än på andra håll där de knappt kan engelska.
En punka kan lagningen fixa, värre om allt trasas sönder...
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Om jag minns rätt så är golvet likadant utformat. Det ligger sedan en insats i "skumgummi", utformad efter om man har reservhjul eller inte.
Du kan leta på skroten efter denna insats och lägga i ett nödreservhjul. Ett vanligt hjul får nog inte plats.
På något vis tycker jag också det känns skönt med att ha ett reservhjul.
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]