Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:
lakis5 skrev:Viktigt
Vid byte av startbatteri, i bil med Start/Stop-funktion, måste batteri av rätt typ monteras, EFB i bil med manuell växellåda och AGM i bil med automatisk växellåda.

Vid byte av stödbatteri måste batteri av AGM-typ monteras.
Nej, min är automat och har EFB! Sedan sitter det ett stödbatteri som är AMG. Men som sagt, startbatteriet är EFB. Jag har haft bilen sedan den var ny och det är fortfarande det originalmonterade batteriet i min. T5 Classic Automat från 2017.
Har sett att vissa automatare med S/S haft EFB men jag tror det varit VEA bensinare, dieselfemmorna har haft AGM. Man kan byta till AGM oavsett vad man haft innan då detta är en bättre batterityp än EFB.

Innan man laddar sitt batterier ska man alltid kolla vilken typ man har (typ alltid märkt på toppen på etiketten) så att man ställer in laddaren rätt då AGM ska ha en högre laddström.
Det kan ju tilläggas att det går fint att ladda ett AGM med den lägre spänningen (14,4 V). Batteriet tar inte skada av det. Däremot så ska man inte ladda ett äldre batteri med obunden syra i AGM-läget (om batteriet inte är väldigt kallt, men det kan man läsa om i manualen till sin laddare).

Hej Länge sen jag hade Volvo, är lite s[…]

. Två biltransportfartyg har redan brunnit,[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

HJÄLP MED EL-FEL Volvo v70n 2007 2.4 bensin […]

Men där är något med ekonomiplane[…]