Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:
Metod skrev:Tjena!

Jag hade en undran om vilken lampa det är som styr kurvtagningsljuset? Det ser inte ut som det är extra halogen lampan till helljuset, och det ser inte ut som att projektorn till xenonen ändrar sig heller?

Kurvtagningsljuset finns i de som har aktiva xenon strålkastare.

Från manualen: "Kurvtagningsljus
Aktiva xenon-strålkastare är utrustade med kurvtagningsljus som temporärt lyser upp området snett framför bilen åt det håll ratten vrids i tvär kurva, eller åt det håll blinkers används.

Funktionen aktiveras när hel- eller halvljus används samt bilens hastighet är lägre än ca 30 km/h.

Dessutom tänds båda kurvtagningsljusen som ett komplement till backljuset vid backning."
Detta är bilens vänstra strålkastare!

Hoppas detta ger dig klarhet i din fråga
1. Xenonlampan som har "bending" funktion, dvs det är den som svänger hela ljuskäglan när du kör och svänger lite grann.

2. Heljuslampan som är en halogenlampa. jag har bytt ut den till en led som du ser på bilden.

3. Väldigt svårt att fota den lilla lysdioden som sitter i det området där men det är i det området där 3an står. Själva dioden syns dessvärre inte på bilden. Det är tre små reflektorer där dioden sitter i den övre. Den tänds när du svänger i låga hastigheter upp till 30 km/h och när du backar. Det är den som kallas kurvtagningsljus i Instruktionsboken .

DRL-ljusen används INTE som någon hjälp vid svängning eller backning.
Strålkastare.jpg
Som sagt, väldigt svårt att fota med det är en liten diod på 2 - 3 mm som tänds (syns tyvärr inte på bilden). Den sitter inte i någon hållare och är inte utbytbar.
Hoppas det syns och du förstår vad jag menar. Annars får jag försöka få till några bättre bilder.
Vad är det för LED lampa i helljuset du bytt till? Är det bättre ljus? Funderar kanske på något liknande då standard skenet från H9 var inte mycket att hänga i granen.
Företaget som jag köpte dessa av, har tyvärr inte dom kvar i sortimentet.
Dom var dyra, antagligen för dyra för att gå att sälja. Med en verklig förbrukning på 36 Watt/lampa så lyser dom fantastiskt bra.

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]