Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
ridax skrev:Vad är specen för hur mycket startströmmen får falla med tiden?

Och vad är formeln för att avgöra ett batteris Ah utgående från vilken startström det ger? Jag inbillar mig ju att det är två olika egenskaper hos ett batteri.

Sedan att du också har fått ett batteri som är dåligt och reklamerat är ju inte precis något som talar för produktens förträfflighet.
Att batterier bli dåliga i bilar som dessa betyder inte att batteriet har dålig kvalitet snarare dåligt underhåll, man behöver stödladda ibland så man inte ligger under 50% laddningnivå, under detta bör man inte gå på AGM-batterier. Iom att Biltema har längre garantier än övriga tillverkare så kan man åberopa densamma inom denna tid. Volvo original, Varta osv har 1-2år så efter den tiden får man bekosta byte själv och det är inte ovanligt.

Gränsvärdena på Biltemas 95Ah - EN 850 vet jag ej men detta är iaf specen.

Laddcykler:
10% urladdning - 2600 stycken
20% urladdning - 1000 stycken
50% urladdning - 400 stycken

Självurladdning till 50% vid 20 grader C - 16 månader

Laddspänning: 14.4 vid 25 grader

Ladd% 100 90 80 70 60 50 40 30 20 10 0
Volt 12,92 12,83 12,74 12,65 12,56 12,47 12,38 12,29 12,20 12,11 12,02

Rekommenderar ej urladdning under 12,6 V
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av ridax
Jo, men av dina uppgifter så ser jag ingenting om hur man kan mäta CCA och därifrån dra någon slutsats om att Ah håller sig till det utlovade. Om jag reklamerar batteriet för att jag inte tycker det håller Ah måttet bra, så ställer sig Biltema och mäter CCA. Det skall ha 850 A CCA och det mäter upp till 750 A CCA. Så inte ens där håller det vad som utlovas men dessutom var det inte den parametern jag klagade på (eftersom CCA är ett tämligen ointressant begrepp för mig då det är så sällan jag cca-ar).
av dannesk
ridax skrev:Jo, men av dina uppgifter så ser jag ingenting om hur man kan mäta CCA och därifrån dra någon slutsats om att Ah håller sig till det utlovade. Om jag reklamerar batteriet för att jag inte tycker det håller Ah måttet bra, så ställer sig Biltema och mäter CCA. Det skall ha 850 A CCA och det mäter upp till 750 A CCA. Så inte ens där håller det vad som utlovas men dessutom var det inte den parametern jag klagade på (eftersom CCA är ett tämligen ointressant begrepp för mig då det är så sällan jag cca-ar).
Jag skrev fel, de är märkta med EN 850 Ah på batterierna så man mäter enligt EN-normen, finns översättning till CCA. https://battery-service.com/support/cca/

Vad märkte du för fel på batteriet då, mätte du upp det, varnade bilen för låg batterinivå eller vad? Iom att CCA/EN är ointressant (som visar batteriets kapacitet) för dig så frågar man sig vilka symptom du hade på batteriet. Vet dom dom har bilar som klagar på låg batterinivå och sedan laddar batteriet över båda polerna istället för chassiejord och BMS kan inte uppfatta att det är laddat och fortsätter klaga på låg spänning.

Du mäter ju kapaciteten på batterier efter EN, CCA, DIN osv. som visar statusen på densamma. Ett batteri som har 750Ah EN har ju fortfarande bra kapacietet och hur har du behandlat batteriet? Biltemas batterier (Tudor) är inte sämre än andras och ett nytt Volvo, Varta m.m. AGM kan du knäcka lätt på en vinter om du använder bränslevärmare frekvent, korta körningar osv. och batteriet inte laddas upp med stödladdning om du ligger på en låg laddnivå. Laddar man ur AGM-batteriet så bilen varnar för låg batterispänning och fortsätter belasta det så går det rätt fort oavsett vilket batteri du har iom antalet laddcykler det klarar faller drastiskt. Är det dessutom kallt och du har låg nivå så förstör du batteriet rätt omgående oavsett fabrikat. Fördelen är att Biltema lämnar 4års garanti vilket ingen annan gör, vad jag vet.

Jag körde med mitt Volvo-batteri i XC60n med låg batterispänning i början på denna sommar under typ en månad och när jag sedan kollade i min CTEK battery sense app så hade laddnivån legat på knappt 20% under denna tid så det tog knäcken på batteriet och nu ligger kapacitetsnivån när man mäter det på knappt 35% och måste bytas. Tidigare i våras låg det på över 90% så djupurladdningen till 20% och under orsakade detta på denna tid.
av ridax
Jag använder inte värmare och knappt startmotor ens då jag mest kör på (högvolts)batterier. Har stått inomhus på vintern och 12V batteriet har laddats varje gång efter varje dag bilen har använts (görs automatiskt) och laddats med batteriladdare då bilen inte använts under längre tider.

Det är ingen idé du försöker hitta något som knäckt batteriet, speciellt inte eftersom ditt kära Biltema hävdar att det fungerar alldeles utmärkt. Och jag vet hur man ladfar batteriet och dessutom laddar som sagt bilens egen laddare ofta batteriet, så vill du påstå att Volvo inte heller vet hur man laddar 12V batteri?

Och det 95Ah batteriet från Biltema klarar inte av att hålla bilen vilande mer än ett par dagar efter att ha laddats fullt innan den klagar över låg batterispänning medan Volvo batteriet som ersatte det (och som bara var på 75 eller 80 Ah) inte har några problem att hålla bilen vilande i ett par veckor utan att den klagar.

Bms har nollställts så du behöver inte ta upp det heller.

Och jag förstår fortfarande inte hur du eller Biltema drar slutsatsen att batteriet håller specen för 95Ah genom att mäta upp CCA. alla dina länkar och specar har inte förklarat detta, såvitt jag sett.

För övrigt eftersom DU har en utmärkt förklaring till varför ditt utbytta batteri blev knäckt och det var ditt egna fel, så kan man ju ifrågasätta din rätt att åberopa garanti på det. Tror Biltema bara står för garantin om man inte misshandlat batteriet. Du borde alltså inte gått till Biltema och fått det utbytt.
av dannesk
ridax skrev:Jag använder inte värmare och knappt startmotor ens då jag mest kör på (högvolts)batterier. Har stått inomhus på vintern och 12V batteriet har laddats varje gång efter varje dag bilen har använts (görs automatiskt) och laddats med batteriladdare då bilen inte använts under längre tider.

Det är ingen idé du försöker hitta något som knäckt batteriet, speciellt inte eftersom ditt kära Biltema hävdar att det fungerar alldeles utmärkt. Och jag vet hur man ladfar batteriet och dessutom laddar som sagt bilens egen laddare ofta batteriet, så vill du påstå att Volvo inte heller vet hur man laddar 12V batteri?

Och det 95Ah batteriet från Biltema klarar inte av att hålla bilen vilande mer än ett par dagar efter att ha laddats fullt innan den klagar över låg batterispänning medan Volvo batteriet som ersatte det (och som bara var på 75 eller 80 Ah) inte har några problem att hålla bilen vilande i ett par veckor utan att den klagar.

Bms har nollställts så du behöver inte ta upp det heller.

Och jag förstår fortfarande inte hur du eller Biltema drar slutsatsen att batteriet håller specen för 95Ah genom att mäta upp CCA. alla dina länkar och specar har inte förklarat detta, såvitt jag sett.

För övrigt eftersom DU har en utmärkt förklaring till varför ditt utbytta batteri blev knäckt och det var ditt egna fel, så kan man ju ifrågasätta din rätt att åberopa garanti på det. Tror Biltema bara står för garantin om man inte misshandlat batteriet. Du borde alltså inte gått till Biltema och fått det utbytt.
Man utför en belastningsprov för att kolla statusen och kapaciteten för på batteriet, detta gör enligt CCA eller EN osv. oavsett om du går till Biltema eller Volvo dom mäter på samma sätt. Vill du veta kapaciteten i Ah får du lägga en last över batteriet och mäta spänningen över tid. Finns alltid batterier som är dåliga oavsett tillverkare och det var tråkigt att du fått ett dåligt exemplar men alla batterier är inte dåliga och jag favoriserar inte Biltema på något sätt. Fördelen är att de har lägre garanti än t.ex. Volvo som bara har 1år.

Inget konstigt för mig att reklamera Biltemabatteriet som har tappat kapacitet och som de har mätt fram nu är dåligt. Det batteriet har inget att göra med Volvobatteriet i min XC60 som tog stryk i sommras som jag nu ska bya ut antagligen till ytterligare ett Biltema eller ett Varta från Tyskland som det tipsats om på forumet.
av ridax
dannesk skrev: Man utför en belastningsprov för att kolla statusen och kapaciteten för på batteriet, detta gör enligt CCA eller EN osv. oavsett om du går till Biltema eller Volvo dom mäter på samma sätt. Vill du veta kapaciteten i Ah får du lägga en last över batteriet och mäta spänningen över tid. Finns alltid batterier som är dåliga oavsett tillverkare och det var tråkigt att du fått ett dåligt exemplar men alla batterier är inte dåliga och jag favoriserar inte Biltema på något sätt. Fördelen är att de har lägre garanti än t.ex. Volvo som bara har 1år.
Ja, men det är precis detta min kritik mot Biltema var. Jag klagade på att batteriet inte uppfyllde utlovade Ah kapacitet och vad gör Biltema? De mäter CCA och får det till att det är ungefär 12% under utlovad CCA. Jag klagade ju inte över CCA, men inte ens det uppfyllde det utlovade och Ah som var det jag verkligen klagade över kontrollerade de överhuvudtaget inte.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Service Subaru XV

Jaha, har nu varit och hämtat Subarun på[…]

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]