Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Jag testade detta i min V60 idag.
Den rullar på fint till höger, oavsett hastighet och skillnaden i hastighet mellan min bil och den till vänster.
Hur fort testade du?
Lövet skrev: lör 14 nov 2020, 14:09
fjohan82 skrev:Jag testade detta i min V60 idag.
Den rullar på fint till höger, oavsett hastighet och skillnaden i hastighet mellan min bil och den till vänster.
Hur fort testade du?
Den anda låg runt 70, jag både segade om och körde i högre "flygande" fart.
Det är inte radarn innanför locket som har lossnat på TS bil, så den "ser" mer åt vänster?
Perra83 skrev:Jag har heller aldrig upplevt detta fenomen. Det som sker i vänsterfilen ska väl ändå inte bilen bry sig om?
Det kan man tycka men de gör det by design. Sen verkar förutsättningarna variera för när den gör det.
fjohan82 skrev:Den anda låg runt 70, jag både segade om och körde i högre "flygande" fart.
Omkörningar är ju tillåtna till höger under 70. Inte så att bilen har koll på det kanske?
Lövet skrev: lör 14 nov 2020, 15:01
fjohan82 skrev:Den anda låg runt 70, jag både segade om och körde i högre "flygande" fart.
Omkörningar är ju tillåtna till höger under 70. Inte så att bilen har koll på det kanske?
Inte alls omöjligt.
Dock varierar detta mellan länder och jag antar att Volvo inte har en speciell mjukvara per land så att säga.

Ska testa igen vid tillfälle i högre fart, om man får säga det här.. :x ;-)
fjohan82 skrev:Dock varierar detta mellan länder och jag antar att Volvo inte har en speciell mjukvara per land så att säga.
Det är jag tveksam till också. Men jag har noterat att min egen adaptiva farthållare (tror inte tekniken skiljer så mycket mellan märken) ibland förhindrar omkörningen och ibland inte. Det är dock inget "fel" när den gör det, det står tydligt i displayen att den har förhindrat omkörning.
Hej,
Tacksam för alla svar! Vad glad jag blir av att äntligen få lite ordentliga åsikter till skillnad från verkstäderna som gissar sig fram till en lösning och skickar iväg mig tusenlappen fattigare.

Jag är fullt medveten om att omkörningarna i det inbäddade klippet är otillåtna p.g.a. hastigheten. Den svarta XC70:n är min vän som hjälper mig simulera problemet. Detta händer alltså i både lägre och högre hastigheter. I köbildning tillexempel, kan jag inte förlita mig på farthållaren överhuvudtaget, trots att manualen nämner just köassistans. Jag använder "dutten" för att komma vidare just nu men har alltså har inte kunnat tänka mig att det är per design.

Vad som får mig att anta att det uppstått ett problem med min farthållare är just att den även ökar hastigheten p.g.a. att jag blir omkörd av vänstervarande bilar, vilket ökar hastigheten och då även minskar avståndet till framförvarande, vissa gånger så hastigt att jag måste bromsa ordentligt för att inte krocka. Avståndsindikatorn brukar även blinka till när jag hamnar jämsides med fordon i vänster körfält. Jag tolkar det alltså som att min bil tar hänsyn till vänstervarande med högre prioritet än bilar framför min, snarare än att försöka undvika ev. otillåtna omkörningar. Jag försöker bädda in en video för det med.

Jag gick igenom handskfacket och hittade ett kvitto på service från tidigare ägare där det står "tillval: rengöring insida vindruta framför kameran/laser för bilar med City Safety".
Har jag fel eller är sensormatrisen bakom backspegeln ett slutet system och borde inte monteras ned för rengöring?

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]