Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jwg83
Kan man på något sätt forcera att fläkten skall gå? Dvs med något diagnosverktyg?
På så sätt bör man ju kunna utesluta att det är fläkten eller styrdonet till fläkten som är felet.

Om acn är tom vilket den är skulle det kunna vara problemet. Att acn kyler inte då startar aldrig fläkten? För motortempen blir ju max 93 enl min obd2 (ej vida). Så motorn behöver ju kanske inte kylas? Eller har någon en aning vid vilken kylvätsketemp fläkten bör börja gå?
Jwg83 skrev:Kan man på något sätt forcera att fläkten skall gå? Dvs med något diagnosverktyg?
På så sätt bör man ju kunna utesluta att det är fläkten eller styrdonet till fläkten som är felet.
VIDA - ECM - Activations - Engine cooling fan.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jwg83 skrev: fre 12 jun 2020, 12:17 Inga felkoder alls. Kyltemp visar mellan 89-94° står att fläkten skall gå med 7% fart men den står still. Provat två fläktpaket till inga av dessa funkar heller mer än om man trär på kabeln till styrdonet lite halvvägs å juckar lite då kan den starta å snurra från 1-30sekunder.

Sen klart den ger felkod på fläkten om när man kopplar ur styrdonet. Men inte annars.

Nu när du fick ordning på din fläkt. Går den igång direkt när du startar bilen? Är det någon skillnad om ac är på eller av? Om du kört bilen varm å sen stänger av den går fläkten en kort stund efter su slagit av bilen då?
Om det nu är fläktens börvärde du läser och det alltid är 7% så är det kanske annat än fläkt/styrmodul som klyddar. Riktiga felkoder från vida underlättar.
På min -14 så snurrar fläkten alltid när bilen är igång och går upp/ner i varv när det behövs. Har inte noterat någon skillnad på när ACn går eller ej.
Händer väl att det är eftergångstid på fläkten, antagligen mest när man hamnat olyckligt i körcykeln så regenerering av partikelfiltret sker precis när man stannat.

Edit: Och ja det går som skrivet att tvångsköra fläkten i Vida. "Snurrade" jag igång fläkten (som tidigare beskrivet) så kunde man köra den i olika hastigheter med Vida, det var själva starten av fläkten som var ett problem. Om det handlade om att motorn tog för mycket ström eller styrdonet inte klarade leverera vet jag fortfarande inte.
av Jwg83
Ja man skulle haft Vida det hade helt klart underlättat. Du bor inte i skåne och har vida å kan bidra med lite hjälp? ;-)

Nä jag misstänker att något annat kladd faktiskt.

Men skall se över acn på onsdag då kanske jag kan fortsätta felsökningen. Skall testa alla tre fläktar igen efter att acn är fixad.

Förresten om du har en dice har du en sån kinesversion? Å vågar man lita på dom eller är det skräp? (Off topic jag vet)
av Jwg83
Uppdatering.

Kan starta fläkten med Vida. Går att köra den på alla hastigheter där utan problem.
Fortfarande inga felkoder.
Så med det sagt så bör ju styrdon å fläkt vara ok.

När jag körde i helgen var Kylartempen uppe i 98grader å ändå startade inte fläkten. Vilket är helt galet i mina ögon.
Känns som det är någon givare i bilen som inte ger signal till ecm som i sin tur skickar signal att fläkten skall starta.
Någon som har en idé vad denna givare eller signal kan vara?
av Larslars
hej om du nu har tillgång till vida så kan man där läsa om funktionen / villkoren för att fläkten ska starta och gå.
att fläkten inte startar när tempen är 98° tycker inte jag är så "farligt" vill minnas att termostaten öppnar vid 95°.
skulle inte förvåna mig om fläkten borde starta vid c:a 105°.
av Jwg83
Men om kylartempen är 105 så kokar ju bilen rätt rejält. Fläkten borde väl rimligen reagera iaf lite strax innan även om den inte går på max?

Var i vida kan jag läsa detta? Är en noob på vida då jag fått tillgång till det idag.
Användarvisningsbild
av Cotag
På min bil (signaturen) så rullar fläkten hela tiden och går upp i varv vid behov. Så kan man gissa att det ska va på din med,
När fläkten/styrmodulen va kass så kunde jag -inte- köra fläkten med vida utan att koppla loss/på kontaktstycket först. Eftersom du kan köra direkt från vida så tycker jag också att det är troligt att nån givarsignal fattas. Märkligt bara att den inte sätter felkod.

Kolla så den sätter felkoder när du tar av kontaktstycket på styrdonet.
av Larslars
nej den kokar inte för kylsystemet är under tryck ( troligen en 1,2-1,3 bars övertryck) och har glykol inblandat vilket även det höjer kokpunkten till kanske en 120° eller så.
är inte helt säker på detta men fliken :information > konstruktion och funktion >2 motor med upphängning och utrustning > 20 allmänt > motor ***** >konstruktion och funktion, sen finns det några genvägar där. står en del smått o gått där.

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]

Bytt vattenpump? - då har ju kamremmen varit[…]

Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]