- sön 09 feb 2020, 08:33
#1363542
5 § Med utsläppsbegränsande anordningar avses i denna lag de system, komponenter och separata tekniska enheter i ett motorfordon eller i en motor som styr eller begränsar utsläpp.
22 § Om det vid en myndighets kontroll eller på ett annat tillförlitligt sätt konstateras att de utsläppsbegränsande anordningarna på en bil inte uppfyller kraven i EU- förordningarna, denna lag eller anslutande föreskrifter, ansvarar tillverkaren gentemot bilägaren för
1. att felen kostnadsfritt avhjälps,
2. de kostnader som en ny kontrollbesiktning medför, och
3. de kostnader som föranleds av ett körförbud för bilen.
Så här säget Joachim Due-Boje:
Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38
EU-lagen har uppdaterats några gånger och kallas UBA (utsläppsbegränsande anordningar). Den gäller enbart de komponenter som just bidrar till begränsning av utsläpp såsom katalysator, partikelfilter, syresensor, EGR-komponenter, luftinsprutning, lambda-sensorer etcetera. En bra sammanfattning kan vara: Alla komponenter efter förbränningen. Dem är det garanti på.
Spridaren är som bekant innan förbränningen.
https://motorbranschen.mrf.se/expertpan ... ingslagen/
Jag får intrycket av att du gjort en egen och felaktig tolkning av Avgasreningslag (2011:318).
Har du någon relevant information som kan styrka ditt påstående att lagen skulle kunna vara tillämplig i händelse av sprucket topplock?
s6025t skrev: ↑lör 08 feb 2020, 14:44 Ger bilen ett felmeddelande att felet är avgas relaterat ska det gå på emissionsgaranti om nu kraven på mil o år uppfylls vilket tyvärr inte verkar gå i detta fall med några få mil över 8000milFast så står det inte i lagen.
5 § Med utsläppsbegränsande anordningar avses i denna lag de system, komponenter och separata tekniska enheter i ett motorfordon eller i en motor som styr eller begränsar utsläpp.
22 § Om det vid en myndighets kontroll eller på ett annat tillförlitligt sätt konstateras att de utsläppsbegränsande anordningarna på en bil inte uppfyller kraven i EU- förordningarna, denna lag eller anslutande föreskrifter, ansvarar tillverkaren gentemot bilägaren för
1. att felen kostnadsfritt avhjälps,
2. de kostnader som en ny kontrollbesiktning medför, och
3. de kostnader som föranleds av ett körförbud för bilen.
Så här säget Joachim Due-Boje:
Joachim Due-Boje är ansvarig för service-marknadsfrågor på MRF. Sitter i Allmänna reklamationsnämnden. 08-701 26 38
EU-lagen har uppdaterats några gånger och kallas UBA (utsläppsbegränsande anordningar). Den gäller enbart de komponenter som just bidrar till begränsning av utsläpp såsom katalysator, partikelfilter, syresensor, EGR-komponenter, luftinsprutning, lambda-sensorer etcetera. En bra sammanfattning kan vara: Alla komponenter efter förbränningen. Dem är det garanti på.
Spridaren är som bekant innan förbränningen.
https://motorbranschen.mrf.se/expertpan ... ingslagen/
Jag får intrycket av att du gjort en egen och felaktig tolkning av Avgasreningslag (2011:318).
Har du någon relevant information som kan styrka ditt påstående att lagen skulle kunna vara tillämplig i händelse av sprucket topplock?