Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Varför ens krånga till det med dubbla intagskablar i fronten för laddning när man enkelt kan ansluta en Ctek-laddare med snabbkontakt för 100kr att snabbt ansluta laddaren?!
av Sudden78
dannesk skrev:Varför ens krånga till det med dubbla intagskablar i fronten för laddning när man enkelt kan ansluta en Ctek-laddare med snabbkontakt för 100kr att snabbt ansluta laddaren?!
+1

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av fjohan82
Rådlös skrev: sön 05 jan 2020, 10:03 Om du får behålla laddaren för dig själv är ju det bra.
Jag lägger laddaren under huven när bilen laddas på landet (i skydd av regn och rusk) och har endast en sladd dragen därifrån till vägguttaget.
Jag laddar dock aldrig batteriet på en öppen offentlig plats, hemma laddas den endast i garaget.
av dannesk
Rådlös skrev:Om du får behålla laddaren för dig själv är ju det bra.
Laddaren har man givetvis under huven inte utanför om man står vid en stolpe på en parkeringsplats. Jag har min i garaget och förlängningsladd genom garageporten för snabb inkoppling.
av Rådlös
Jag tycker inte om att klämma kablar i dörrar och motorhuvar. Jag föredrar sådana installationer med fasta uttag och intag med avsedda kontakter. Kan man stänga in sig i ett eget garage eller carport på tomten så är ju det en klar fördel, men hur många bilägare har den möjligheten?
av dannesk
Man klämmer inte kabeln med huven, det är en glipa mellan själva huven och fronten och stålkastaren där det också sitter en tjock tätningslist. Skulle aldrig rekomendera att kosta på tusentals extra för att sätta dit ett extra uttag i fronten och en fast ansluten laddare när man kan använda en vanlig typ Ctek dom gångerna man behöver ladda. Jag föredrar lös laddare så man kan ha möjlighet att ladda flera fordon som båt, bil, MC, moped m.m. dessutom så har dessa lösa laddare mer funktioner än en fast.

Du kan inte heller påstå att det är speciellt ovanligt att bilägare har möjlighet att ha tillgång till garage/carport där man placerar laddaren och ansluter till bilen.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Jag drar min sladd upp mot vindrutan och hänger den runt backspegeln.
Den kläms inte på det sättet heller...
Jag har, precis som många andra, dragit en sladd från batteriet med laddningsstatus och satt fast den i torkardiket. Är enkelt när det är dags att stödladda batteriet. Dessutom enkelt att ansluta laddaren och lägga den vindrutan, utan att behöva öppna motorhuven.
fjohan82 skrev: tor 26 dec 2019, 19:30
Perra83 skrev: tor 26 dec 2019, 19:23 När jag känner på mig att batteriet skulle kunna vara lite dåligt laddat kör jag värmaren typ fem minuter innan jag fjärrstartar motorn. Känns okej men osäkert om det hinner ladda upp startförlusten.
Okej, jag har haft problem den senaste veckan med att värmaren inte vill starta, klagat flera gånger på batteriet trots att det har laddats. Istället har det blivit lite fjärrstart...
Nu åker jag hem igen på söndag, då bor bilen alltid i garage så då är problemet ur värden.
Till nästa vinter blir det förmodligen batteribyte.
De är inte lila start/stop batteriet som är dåligt ?
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]