Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Autobroms är det på båda 2 länkade. Historiken (är det ens historik med tidigare annonser?) är inget att bry sej om heller, eftersom man kollar bilen man köper, den är gammal.

Men autobroms, vilken funktion söker du? Att den håller avståndet själv, eller bromsar bilen så mycket den kan före kollision?
Det förstnämnda ingår i driver support, det andra ingår i citysafety och har olika begränsningar beroende på modellår. Generation 1 fungerar upp till 30, gen 2 upp till 50, ca bryt vid my12. Minns inte exakt, nån annan kanske har bättre koll.

Vida/dice funkar finfint på en så pass gammal xc60.

Den bilen du länkat till har bara city safety upp till 30km/h, du kanske borde ha en med adaptiv farthållare så du får bromshjälp även i högre hastigheter, om det är viktigt för dig? Eller är det "köassistans" du vill ha? Det kom senare isåfall, tror det var runt MY12 eller MY13, då i hop med adaptiv farthållare och automatlåda.
Köassistansen är bra på mycket, dock är avståndet till framförvarande så pass stort att andra bilar ständigt tränger sig in framför i Stockholmstrafiken.
Visst ska man underlätta för varandra, men det är en risk som är bra att ha med sig.
@TommyP86, det jag gillar med VIDA / DICE är att man får en väldigt detaljerad översikt och det verkar som att man får djupare tillgång till delsystemen.

Får man samma tillgång med Icarsofts handhållna? Får intrycket av att man är mer låst än om man har en USB-OBD-adapter och att mjukvaran ligger på en PC?
Icarsoft funkar på alla bilar med liknande arkitektur oavsett årsmodell, funkar t.ex utmärkt på vår V40 MY-18. Dock måste man ladda ned uppdatering om man har en äldre "dosa".
Dock skall jag erkänna att jag inte använt de djupare funktionerna och dom är mer begränsade än VIDA såklart.

/Thomas

/Thomas
Hej letar också efter en obd läsare eftersom min bil har börjat strula lite. Verkar som X-tool verkar funka. Är det någon som har provat?

https://www.aliexpress.com/item/4001290 ... hweb201603_

Key programming
Oil Reset/Engine oil light reset :-)
Odometer Adjustment :angelo:
Tire Pressure Warning Light Reset (Manual Operation) :oops:
Timing belt light reset (Manual Operation)
EPB Electrical Parking Brake Adaptation
TPS Throttle Body Adaptation
Steering Angle Calibration
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]