Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då ska ja lyssna med min PST som är duktig. Sen har jag bra rabatter. 250 mil kvar till 8000mil så det är hög tid för byte. Växlingen från 1:an till 2:an är aldrig riktigt så smidig som man kan önska.
Jag bytte min vid 7000 typ, och sköljde (flera byten på rad) vid 12-13. Först var det ingen enorm skillnad även om det var märkbart, men nu har jag reagerat några ggr på att det är rätt stor skillnad, vet inte om det är adaption eller att oljan ”gör sitt jobb”.
Tappade ur, mätte upp, hällde på. Nivån blev rätt ändå, trots allt tjat om att rätt temperatur ska göra skillnad.
Gick ca 15L, köpte en 20L Okq8 auto jk.

Använde:
191488 tratt från biltema
19759 oljemått 5L från biltema 2st
191363 oljeuppsamlingskärl 16L (finns mindre)

Släpp påfyllningspluggen först, sen nivåpluggen (var försiktig, den är gjord av bregott) sedan avtappningspluggen. Notera att avtappningspluggen är en rejält stor insex, inget man alltid har i garaget.
Att bara byta olja gör absolut ingenting på växlingarna enligt mig. Men nollställer du adaptionen och kör adaptionscyckeln lär du kanske märka skillnad.

Senaste bytet jag och en kollega gjorde var på hans S80 som gått 19000mil utan oljebyte, och det blev absolut ingen skillnad med bara en sköljning, men då vi nollställde adaptionen och körde cycklen efter vida märkte han skillnad, dok inte så det var en aha upplevelse direkt. men vi har olja och allt omkring oss mer el mindre gratis så det var mer ett test.

Men jag skulle personligen aldrig slänga ut 5k på ettt oljebyte.

Jag har inet ens bytt på XC60in fast jag kan göra det for free, mer el mindre.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det gör dock skillnad från första växling, men alla har inte arslet för att känna det, så att säga. Om det är bra för livslängden kan man väl bara anta, när de valt att köra filterlöst.
Brorsans xc var oljan helt slut i, den hade gått 13-14. I min, som fått ett byte var det ytterst liten skillnad rent optiskt.

Och nej, 5k är för mkt för ett byte.
Solomon skrev:Ursäkta!
Vad menar ni med spolning/skölja. Jag tappar av oljan sen fylla jag på tills den rinner. Min är manuell växellåda .
Av vad jag sett på vårt kära internet så tömmer man ur olja, fyller på, drar runt växlarna lite och sedan tappar ur och upprepar typ 3 ggr vad jag sett. Därefter varmkör man till rätt temperatur och sätter rätt nivå. T.ex:

MECA här i stan kopplar på nån maskin som enligt dem spolar rent ordentligt med nåt rengöringsmedel. Vet inte om det är vettigt eller ej.
batmac skrev: tis 31 dec 2019, 16:23
Solomon skrev:Ursäkta!
Vad menar ni med spolning/skölja. Jag tappar av oljan sen fylla jag på tills den rinner. Min är manuell växellåda .
Av vad jag sett på vårt kära internet så tömmer man ur olja, fyller på, drar runt växlarna lite och sedan tappar ur och upprepar typ 3 ggr vad jag sett. Därefter varmkör man till rätt temperatur och sätter rätt nivå. T.ex:

MECA här i stan kopplar på nån maskin som enligt dem spolar rent ordentligt med nåt rengöringsmedel. Vet inte om det är vettigt eller ej.
Tack o bra förklaring!
Jag tappade av oljan sen fylla jag på oljan båda bilarna. Ingen mer.
manuell behöver definitivt aldrig bytas, det är verkligen överkurs. det gjorde man på 145a tiden och int eens då var det nödvändigt
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]