Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasp
TommyP86 skrev:Jag bytte första gången vid 7000, tänkte göra det igen under våren, blir vid ca 12-13k mil.
Tänkte spola den den här gången, men ska försöka få nån med ”dialysmaskin” att göra det.

På min (8vxl) märks det när oljan börjar tröttna, nerväxlingarna blir mer och mer tydliga.
Vad kostar ett oljebyte och hur viktigt är det för lådan? Min har gått drygt 6k
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det är viktigt.
Jag bad om ett byte (inte sköljning) i samband med service, tror jag gav runt 4000kr

Den här gången blir det sköljning, oklart pris men går väl åt 15-20L olja gissningsvis.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Är det enkelt att byta själv på en 8växlad? Någon som gjort?

Hade en 5växlad för ett antal år sen, men den hade stor oljekylare och var väldigt enkel att byta på.
av opodden
Til dere som har byttet olje selv: Hvordan løsnes luftfilterboksen, for å komme til påfylningspluggen?
av viscolok

Jag följde den här videon men den 8vxl går det åt lite mer olja. Jag har inte vida så jag använde en irtempmätare och mätte på oljepluggen.
av opodden
Takk for innspill. Min luftfilterboks er litt annerledes: Det er et slags stag som går mot fremre del av boksen på siden mot motoren. Dette er mot slangen/ røret som luften kommer inn i boksen fra fronten av bilen, som også sitter godt fast og er vanskelig å løsne.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]