Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av klirre
Jag har inte kollat nära på en v40, än mindre på hjulskruvarna, så ta inte mina tankar som ren fakta.

Men om informationen tidigare i tråden stämmer, vilket den verkar göra om man googlar lite, så har V60 M14x1,5 skruvar och V40 M12x1,5. Helt enkelt två olika diametermått på skruv och gänga men samma stigning. Du kan inte köpa V40 skruv och sätta på din V60 utan att byta till nav från en V40, och ett sånt byte är knappast ekonomiskt eller att rekommendera.

Dock kan det vara så, även om det inte är sannolikt, att ixionfälgarna passar för att skruvhålen är tillräckligt stora att tillåta M14-skruvarna från din V60. Det kan du lätt kolla med ett skjutmått, mät på fälgarna du har nu och jämför med 17" ixion. Det kluriga blir att se till att konan på fälgen passar den på skruven, så att du får rätt kontakt mellan skruv och fälg så inte hjulet lossnar när du kör. Det borde gå att få fram info om det från nån med mycket kunskap på din lokala volvofirma, annars får man söka på nätet och hoppas att det som står där är sant.
av UnleashFusion
volvofantast skrev: fre 05 jul 2019, 21:30 Verkar i osäkert,vågar inte chansa på säkerheten, avstår dessa
Eftersom ixion 17" var främst till V40 och inga andra modeller så blir det svårt. Frågar du mig skulle jag satsa på andra fälgar som antingen har 17 eller 18" beroende på vad du känner för

Var sitter Volvo On Call batteriet i bilen och vad[…]

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]