- tor 27 dec 2018, 13:34
Du behöver ju komplettera med tidur om du ska använda värmaren när inte bilen går.
Moderator: Moderatorer
riktigthal skrev: ↑tor 27 dec 2018, 16:10 Ok, tack för svaret.En fråga: Har du börjat med att trycka på Read/Ändknappen? Det ser inte ut så på din film. Det är så, åtminstone på min V40, som gör att du kommer till många menyer, exempelvis parkeringsvärmare, om du stegar med tumhjulet.
Vet alltså att bilen har en "extravärmare", sådans på/av/auto diskuteras annorstädes på forumet. Den startar vid färd vid kallare än 14C utomhus (om auto, antar jag). Om bilen går på diesel och säljs i en "semi-kall klimatzon" vad nu det är, har inte funnit Volvos definition, så är extravärmaren elektrisk och inte bränsledriven säger manualen. Man kan dock hitta tecken på att dieseldrivna XC60 har en bränsledriven extravärmare: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... n-anvandas så kanske är inte Sverige både en "kall klimatzon" och en "semi-kall klimatzon" (har extravärmare och inte eldriven).
Om man köper mjukvaruaddition för tidur så kan man använda denna dieseldrivna värmare efter inställd tid och "Stega med tumhjulet till Direktstart Parkvärmare" dyker upp.
Vill jag alltså inte spendera en glad kolsvart morgon med att skrapa rutor och tomgångsköra så får jag betala för tiduruppdatering.
Säg till om jag resonerat snett :) Annars tack; kan inte säga att manualen är helt superkristallklar men jag är ingen riktig bilmänniska heller (fast jag vet att uppskatta hur lugn och sansad den här saken är på vägen, samt hur vansinnigt snygg den är med ljus inredning och mörkblå utsida) : )
riktigthal skrev: ↑tor 27 dec 2018, 16:10Har du fått ordning på din värmare ännu?
SvenB skrev:Det enda att trycka på ändknappen (READ) bringar är "Info: Inga meddelanden" i displayen. Finns nåt infomeddelanden så visas det. Har provat att hålla in medan jag snurrar på tumhjulet, samt att trycka på det först och sedan snurra.riktigthal skrev: ↑tor 27 dec 2018, 16:10 Ok, tack för svaret.En fråga: Har du börjat med att trycka på Read/Ändknappen? Det ser inte ut så på din film. Det är så, åtminstone på min V40, som gör att du kommer till många menyer, exempelvis parkeringsvärmare, om du stegar med tumhjulet.
Vet alltså att bilen har en "extravärmare", sådans på/av/auto diskuteras annorstädes på forumet. Den startar vid färd vid kallare än 14C utomhus (om auto, antar jag). Om bilen går på diesel och säljs i en "semi-kall klimatzon" vad nu det är, har inte funnit Volvos definition, så är extravärmaren elektrisk och inte bränsledriven säger manualen. Man kan dock hitta tecken på att dieseldrivna XC60 har en bränsledriven extravärmare: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... n-anvandas så kanske är inte Sverige både en "kall klimatzon" och en "semi-kall klimatzon" (har extravärmare och inte eldriven).
Om man köper mjukvaruaddition för tidur så kan man använda denna dieseldrivna värmare efter inställd tid och "Stega med tumhjulet till Direktstart Parkvärmare" dyker upp.
Vill jag alltså inte spendera en glad kolsvart morgon med att skrapa rutor och tomgångsköra så får jag betala för tiduruppdatering.
Säg till om jag resonerat snett :) Annars tack; kan inte säga att manualen är helt superkristallklar men jag är ingen riktig bilmänniska heller (fast jag vet att uppskatta hur lugn och sansad den här saken är på vägen, samt hur vansinnigt snygg den är med ljus inredning och mörkblå utsida) : )
glock40sw skrev:Kollade på Vida var dieselvärmare i din bil fysisk ska finnas.Tack, jag såg efter lite snabbt och ser inget med den beskrivningen när jag lyser i höger hjulhus fram. Gissar att den finns dock eftersom bilen inte är import och inte Bilia heller hört talas om XC60 av min årgång som inte har bränslevärmare.
Den ska vara under högra hjulhus (passagerarsida) bakkanten av hjulhus mellan skärmen och innerskärmen av plast.
avgasröret skulle synas i mellanrummet där ,riktat rak neråt.
Hsun skrev:Har hört att finns modeller som saknar tidkanal och då bara fungerar när motorn går.Mm, är slutsatsen jag dragit, att delvis kontraintuitivt som det ter sig och delvis mot vad Bilia sade så finns bara menyalternativet "Direktstart Parkeringsvärmare" om man har betalat för tidur-uppgraderingen. Tror det är det boken försöker säga..först beskriver den Parkeringsvärmare, sedan Extravärmare, och mitt i sektionen om Extravärmare att om man kompletterar med tidur-funktion så kan den bränsledrivna Extravärmaren agera Parkeringsvärmare och referens tillbaka till sidan om Parkeringsvärmare.
riktigthal skrev: ↑ons 02 jan 2019, 19:07 Slutsatsen är alltså att höra med Biliga om vad tidur-funktion kan kosta; även om det i slutändan blir enklast att gå ut en timme innan planerad avfärd och starta P-värmaren manuellt så kommer det var bättre än en längre skrap-och-tomgång-session.Men då har du tydligen hittat "Direktstart". Det har jag missat