Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Glock ovan skrev "Att ha en dieselvärmare är en sak, men att ha också ett timer för start är en annan,"

och här är ett par citat från manualen, sid 132 först, "Bränsledriven motor- och kupévärmare*" (* för tillval) :
"Parkeringsvärmaren värmer motor samt kupéutrymme och kan startas direkt eller med tidur." "Bilen måste stå utomhus när parkeringsanvändaren används." På sid 133 står "När någon av tidurens inställningar eller Direktstart aktiveras lyser infosymbolen i kombinationsinstrumentet.."

På sid 132: "Direktstart och direktavstängning" 1. "Stega med tumhjulet till Direktstart Parkvärmare. 2. Tryck på RESET för att välja mellan På och Av. Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter."
Sedan följer ny sektion "Inställning med tidur".

På sid 135, "Extravärmare*", står "I kalla klimatzoner kan en extravärmare behövas för att uppnå rätt arbetstemperatur i motorn för att få tillräcklig värme i kupén." "I en semi-kall klimatzon får dieseldrivna bilar en elektrisk extravärme istället för en bränsledriven. Värmaren kan inte regleras manuellt utan aktiveras automatiskt efter motorstart vid yttertemperaturer under 14C." "Om extravärmaren kompletteras med en tidursfunktion kan den användas som en bränsledriven kupévärmare."(nej, eftersom min då har en elektrisk extravärmare). "Menyalternativen är bara synliga i nyckelläge 1" - Extravärmare syns i alla lägen inkl ingen nyckel i.

Som jag förstår det har jag alltså en elektrisk extravärmare som sköter sig själv, även om det är lustigt att valet auto och på/av finns för den...hmm.
Någon tidursfunktion har jag inte, vare sig för Parkeringsvärmare eller Extravärmare, förväntat om mjukvaran inte är köpt.

Direktstart parkeringsvärmare verkar inte finnas som menyval och det borde den. Oklart om jag har en avgasslang i höger hjulhus.
Som jag ser saken ,har du en dieselvärmare i din bil ,som bara startar automatisk när inställda temperaturen inne kan inte nås med enbart vid motorvärmen.

Allt annat kräver laddningen av mjukvara från Volvo.

Så minns jag att det var med bekantas XC60 MY-10.
Ok, tack för svaret.

Vet alltså att bilen har en "extravärmare", sådans på/av/auto diskuteras annorstädes på forumet. Den startar vid färd vid kallare än 14C utomhus (om auto, antar jag). Om bilen går på diesel och säljs i en "semi-kall klimatzon" vad nu det är, har inte funnit Volvos definition, så är extravärmaren elektrisk och inte bränsledriven säger manualen. Man kan dock hitta tecken på att dieseldrivna XC60 har en bränsledriven extravärmare: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... n-anvandas så kanske är inte Sverige både en "kall klimatzon" och en "semi-kall klimatzon" (har extravärmare och inte eldriven).

Om man köper mjukvaruaddition för tidur så kan man använda denna dieseldrivna värmare efter inställd tid och "Stega med tumhjulet till Direktstart Parkvärmare" dyker upp.

Vill jag alltså inte spendera en glad kolsvart morgon med att skrapa rutor och tomgångsköra så får jag betala för tiduruppdatering.

Säg till om jag resonerat snett :) Annars tack; kan inte säga att manualen är helt superkristallklar men jag är ingen riktig bilmänniska heller (fast jag vet att uppskatta hur lugn och sansad den här saken är på vägen, samt hur vansinnigt snygg den är med ljus inredning och mörkblå utsida) : )
riktigthal skrev: tor 27 dec 2018, 16:10 Ok, tack för svaret.

Vet alltså att bilen har en "extravärmare", sådans på/av/auto diskuteras annorstädes på forumet. Den startar vid färd vid kallare än 14C utomhus (om auto, antar jag). Om bilen går på diesel och säljs i en "semi-kall klimatzon" vad nu det är, har inte funnit Volvos definition, så är extravärmaren elektrisk och inte bränsledriven säger manualen. Man kan dock hitta tecken på att dieseldrivna XC60 har en bränsledriven extravärmare: http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... n-anvandas så kanske är inte Sverige både en "kall klimatzon" och en "semi-kall klimatzon" (har extravärmare och inte eldriven).

Om man köper mjukvaruaddition för tidur så kan man använda denna dieseldrivna värmare efter inställd tid och "Stega med tumhjulet till Direktstart Parkvärmare" dyker upp.

Vill jag alltså inte spendera en glad kolsvart morgon med att skrapa rutor och tomgångsköra så får jag betala för tiduruppdatering.

Säg till om jag resonerat snett :) Annars tack; kan inte säga att manualen är helt superkristallklar men jag är ingen riktig bilmänniska heller (fast jag vet att uppskatta hur lugn och sansad den här saken är på vägen, samt hur vansinnigt snygg den är med ljus inredning och mörkblå utsida) : )
En fråga: Har du börjat med att trycka på Read/Ändknappen? Det ser inte ut så på din film. Det är så, åtminstone på min V40, som gör att du kommer till många menyer, exempelvis parkeringsvärmare, om du stegar med tumhjulet.
Kollade på Vida var dieselvärmare i din bil fysisk ska finnas.
Den ska vara under högra hjulhus (passagerarsida) bakkanten av hjulhus mellan skärmen och innerskärmen av plast.

avgasröret skulle synas i mellanrummet där ,riktat rak neråt.
av Hsun
Hej jag har XC60 2010 modell 2011 D3, för att få fram tidkanalerna på min värmare så har jag ingen nyckel i tändningslåset.
Jag bara trycker på ändknappen (read) och sedan rullar fram tills jag kommer till parkvärmare där jag har tidkanal 1 och 2.
Har hört att finns modeller som saknar tidkanal och då bara fungerar när motorn går.
Finns isf säkert något sätt att koppla in tidkanaler via någon extern teknikpryl, jag har för mig att jag läst om det här i forumet någonstans.
Användarvisningsbild
av SvenB
riktigthal skrev: tor 27 dec 2018, 16:10
Har du fått ordning på din värmare ännu?
SvenB skrev:
riktigthal skrev: tor 27 dec 2018, 16:10 Ok, tack för svaret.

En fråga: Har du börjat med att trycka på Read/Ändknappen? Det ser inte ut så på din film. Det är så, åtminstone på min V40, som gör att du kommer till många menyer, exempelvis parkeringsvärmare, om du stegar med tumhjulet.
Det enda att trycka på ändknappen (READ) bringar är "Info: Inga meddelanden" i displayen. Finns nåt infomeddelanden så visas det. Har provat att hålla in medan jag snurrar på tumhjulet, samt att trycka på det först och sedan snurra.

glock40sw skrev:Kollade på Vida var dieselvärmare i din bil fysisk ska finnas.
Den ska vara under högra hjulhus (passagerarsida) bakkanten av hjulhus mellan skärmen och innerskärmen av plast.

avgasröret skulle synas i mellanrummet där ,riktat rak neråt.
Tack, jag såg efter lite snabbt och ser inget med den beskrivningen när jag lyser i höger hjulhus fram. Gissar att den finns dock eftersom bilen inte är import och inte Bilia heller hört talas om XC60 av min årgång som inte har bränslevärmare.
Hsun skrev:Har hört att finns modeller som saknar tidkanal och då bara fungerar när motorn går.
Mm, är slutsatsen jag dragit, att delvis kontraintuitivt som det ter sig och delvis mot vad Bilia sade så finns bara menyalternativet "Direktstart Parkeringsvärmare" om man har betalat för tidur-uppgraderingen. Tror det är det boken försöker säga..först beskriver den Parkeringsvärmare, sedan Extravärmare, och mitt i sektionen om Extravärmare att om man kompletterar med tidur-funktion så kan den bränsledrivna Extravärmaren agera Parkeringsvärmare och referens tillbaka till sidan om Parkeringsvärmare.

Slutsatsen är alltså att höra med Biliga om vad tidur-funktion kan kosta; även om det i slutändan blir enklast att gå ut en timme innan planerad avfärd och starta P-värmaren manuellt så kommer det var bättre än en längre skrap-och-tomgång-session.
riktigthal skrev: ons 02 jan 2019, 19:07 Slutsatsen är alltså att höra med Biliga om vad tidur-funktion kan kosta; även om det i slutändan blir enklast att gå ut en timme innan planerad avfärd och starta P-värmaren manuellt så kommer det var bättre än en längre skrap-och-tomgång-session.
Men då har du tydligen hittat "Direktstart". Det har jag missat :-)
Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]