MartinS skrev: ↑mån 22 okt 2018, 19:32
Man bromsar mer bak för att undvika nigning och det hänger ihop med EBD, som för övrigt funnits i typ 20 år på volvobilar.
Vid halka vill man naturligtvis bromsa mer fram, inget annat.
2004 verkar all broms ligga fram av mina fälgar att döma iaf.. med automaten bromsas det dessutom rätt mycket i alla hastigheter eftersom motorbromsen är i princip noll.
Nigning har väl med viktförskjutning att göra och påverkas rimligen inte av vilket hjul som bromsas fram till dess att det sämre greppet bak vid broms ger efter, vid jämförbar inbromsning. Räcker att bromsa omväxlande fram/bak på en dämpad cykel för att utforska det hands on. En bil är större och tyngre men mekanismen är densamma.
Det är alltså inte så att jag ifrågasätter att nyare bilar gör så. Jag försöker bara förstå varför. Att slita bromsarna lite jämnare kan ju vara ett nog så gott argument.
Nu:
V70N 2.5T -04 ~33000 mil Tidigare: S80 2.4i -00, 855 GLT -97, 854 GLT -95, 745 GL -87, 744 GLT 16v -88
