Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 60volvo
... Då var de kallt igen och fläkten kvittrar som aldrig förr.. Gick bet sist jag försökte smörja. Någon som lyckats smörja alt byta denna själv?
av 60volvo
Har kollat en massa trådar och videoklipp, och alla säger samma sak egentligen. Man måste riva kusligt mycket innan man kommer åt, samt behov av specialverktyg. Men folk är ju uppfinningsrika, är de ingen är på jagrullar som lyckats med enkla medel få tyst på kvittrandet?
av dannesk
Om den kvittrar måste du in och komma åt att smörja men hur länge det håller vet man ju inte, annars är det ju att byta fläkten. Det är ju därför alla säger samma sak.
av III
Kan man komma åt att smörja fläktens lager med ex grafitolja så kan den vara tyst i flera år. Men om det går på den modellen vet jag ej.
Jag ahr smort fläktar på både en s60 av första modellen och på 940. Båda dessa började gnissla när bilarna gått en sisådär 6-7 tusen mil vill jag minnas. Då plockade jag loss fläkten och hade den på arbetsbänken och sprayade in rätt rikliga mängder grafitolja vinklade den så det fick rinna in i lagren. Båda höll tyst i alla fall en sisådär tio tusen mil. Så kommer man åt att smörja så testa.
av 60volvo
III skrev:Kan man komma åt att smörja fläktens lager med ex grafitolja så kan den vara tyst i flera år. Men om det går på den modellen vet jag ej.
Jag ahr smort fläktar på både en s60 av första modellen och på 940. Båda dessa började gnissla när bilarna gått en sisådär 6-7 tusen mil vill jag minnas. Då plockade jag loss fläkten och hade den på arbetsbänken och sprayade in rätt rikliga mängder grafitolja vinklade den så det fick rinna in i lagren. Båda höll tyst i alla fall en sisådär tio tusen mil. Så kommer man åt att smörja så testa.
De bör gå. Men man måste hitta en ordentligt lång "pip" / "rör" till 5-56/ wd40 flaskorna, har googlat utan att hitta.
av III
Skulle man inte kunna få tag i ett gäng rör/ pipar och krympplasta dess till ett långt rör, ev förstärka med piano tråd som man tejpar fast så det blir styrsel?

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]