Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack! Som relativt nybliven Volvoägare har jag ännu inte lärt mig hitta alla källor till kunskap.

Måste erkänna att jag trots manualen gick bet då jag skulle lossa det svarta plastöverdraget till låset, dvs. den del som sticker ut från degerkanten av bakluckan. Någon som vet hur det lättast avlägsnas?
Undrar även om plastclipsen som håller inredningen (panelen) på plats ska lossas från plåten (luckan) eller från inredningen? Vill inte förstöra mer än nödvändigt...
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Jag skulle valt att dellackera med firma som gör spotrepair. Jag fick offert på 1500 per skada när jag frågade sist. Det blir oerhört mycket bättre än att kladda med pensel själv. Sånt blir aldrig bra.
Kardan79 skrev: lör 08 dec 2018, 19:59 Tack! Som relativt nybliven Volvoägare har jag ännu inte lärt mig hitta alla källor till kunskap.

Måste erkänna att jag trots manualen gick bet då jag skulle lossa det svarta plastöverdraget till låset, dvs. den del som sticker ut från degerkanten av bakluckan. Någon som vet hur det lättast avlägsnas?
Undrar även om plastclipsen som håller inredningen (panelen) på plats ska lossas från plåten (luckan) eller från inredningen? Vill inte förstöra mer än nödvändigt...
Tack på förhand!
Mvh
Daniel
Enligt punkt 31 verkar det bara vara att dra det neråt med hjälp av ett plastben...

Från punkt 35 ser det ut som att clipsen sitter i klädseln och sedan är tryckta mot luckan. Det bekräftar även denna bilden: https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/9 ... BDdsel.jpg

Kan bli så att du får köpa nya clips, det är inte ovanligt.
En begagnad klädsel ligger på ca 600:- om den förolyckas.
Kardan79 skrev: lör 08 dec 2018, 21:09 Jo, punkt 31 får det att se skitlätt ut...
Kanske våldade för dåligt.
Mvh
Det ser dock ut som att det finns skruvhål... Säker någon som kan bekräfta/dementera..
https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Volvo ... year&asc=0
Hej!

Jag har demonterat plastdetaljen runt låskistan, panel och plastdetaljerna runt bakrutan samt passat på att ta bilder.
Jag känner dock inte till något vettig gratistjänst som jag kan använda mig av för att dela bilder här i forumet. Något tips?

Plasten runt låskistan sitter inte med skruvar, men väl med två "hakar". Hoppas att kunna ladda upp en bild.

Jag försökte använda dessa "brytspakar" (Jula), men upptäckte att de dels var för korta, dels för veka/mjuka.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ar-600000/
Slutade med att jag istället använde ett gammalt däckjärn.

Värt att notera att vid demontering av plasten runt bakrutan ska störst kraft läggas i ytterkant (ej sidan mot glaset). Den som bara kör in fingrarna mellan plasten och glaset och sedan drar riskerar att behöva besöka bildelsbasen.

Mvh
Daniel
besvarar din första fråga : Imgur fungerar alltid, men ifall du har bilder på datorn/mobil så ska du kunna ladda upp bilderna genom att trycka på "lägg till filer" och så väljer du dom bilderna du tänkt ladda upp på forumet.(vid snabbsvar) om du är på sidan efter du tryckt på "svara med citat av xxx" - så scrollar du ner tills du ser "alternativ" / ladda upp en bilaga - funkar likadant fast på mobilen
Tack UnleashFusion!

En självklarhet för de flesta, men det kan ändå vara värt att nämna att arbetet bör utföras i rumstemperatur för att minska risken för att plastdetaljer eller clips spricker/går sönder.

Jag var lite snabb att avfärda brytspakarna från Jula i mitt förra inlägg. Jag använde dem faktiskt för att komma åt hakarna då jag demonterade plastdetaljen som innesluter låskistan och vid demonteringen att plastdetaljerna runt bakrutan, men till själva panelen var de värdelösa.
lås.JPG
lås.JPG (200.33 KiB) Visad 1285 gånger

Jag lyckades inte demontera panelen utan att först ta bort plastdetaljerna runt bakrutan.
Vi var två som hjälptes åt då ovandelen och ena sidan demonterades (behövde inte lossa bägge sidorna).

Ovansidan demonterades genom att en person körde in fingrarna mellan rutan och plasten, medan den andre använde brytspakar på motsatt sida (mellan metallen och plasten). Plastdetaljen ska dras rakt ut från bakluckan. Det krävdes en del kraft för att få den att lossa. Jag lyckades inte komma åt själva clipsen, men bröt så nära jag kunde. Notera att clipsen sitter närmare plastdetaljens ovansida (när luckan är stängd), varför det inte är någon bra idé att bara köra in fingrarna mellan rutan och plasten och dra.

ovandel 2.jpg
ovandel 2.jpg (339.62 KiB) Visad 1285 gånger

Notera att plastdetaljerna vid bakrutans sidor inte lossas rakt ut från luckan, utan in mot rutan/mot luckans mitt.
sida.jpg
sida.jpg (416.85 KiB) Visad 1285 gånger
panel.jpg
panel.jpg (325.31 KiB) Visad 1285 gånger

Hoppas att bilderna kan vara någon till hjälp!
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]