Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rickardhv
Jag följde råden som gavs här i tråden bortsett från länkarmsfästet. Jag fick inte bort den.
För att få i fjäderbenet i själva cylindern fick jag vrida ratten fullt till höger och sedan trycka ner benet i ”hålet”.
Nu till det jobbiga. Jag tror jag tog sönder något eller vred fjädern fel. När jag kör i gupp och hål låter och skaver det nere från hjulet. Tips på vad detta kan vara? Jag är säker på att jag satte tillbaka allt så som det satt innan.
av Jonas_latt
Fjäderbenslagret är jätte känsligt.
Jag har bytt många fjädrar på dessa.
Förstår inte varför man släpper länkarmen.
Ändå om ni inte tar loss drivaxeln så släpp alltid drivaxeln bult så drivaxeln kan röra sig lite.
av OskarL
Bytte igår fjäderben höger fram på vår XC60 2014, här hemma på uppfarten.
Följde instruktionen i denna tråd.
Lossade även jag bärarmens främre infästning för att få ur fjäderbenet ur dess fäste, tror knappt att det skulle gått annars, utan att riskera att ta sönder något.
Det svåraste momentet var att få tillbaka skruven till bärarmsinfästningen igen... Då gummibussningen styrde skruven fel, så att den inte hamnade rätt och greppade gängorna. Försökte på alla möjliga och omöjliga sätt.
Slutade med att jag fick köra in skruven så långt det gick, spänna ett spännband mellan den utstickande skruven och ytterkanterna på bärarmen och tvinga skruv, bärarm och bussning i rätt läge. Sedan lägga tryck på skruven upp mot gängorna med hjälp av domkraft och liten hylsnyckelhylsa, och med bibehållet tryck skruva den in i gängorna med blocknyckel.
Alltid är det något som trilskas...
av Eddo82
Hej behöver lite hjälp från er erfarna håller på med att byta fjäder på höger sida på min xc60 efter den ha brustit. Min fråga är på fjäderben lager så finns det två st styrpinnar vet ni vilket håll dom ska sitta innan man pressar dit spiralfjäder. Uppskatta all hjälp

Känns riktigt uselt skött av Volvo centr[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]

Utgånget VOC

Hade glömt låsa bilen och appen varnade[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]