- fre 22 dec 2017, 00:19
#1220055
Hade det inte allt för stora nöjet att behöva byta batteriet i förrgår. Kollade runt en del på pris för batteri och byte på verkstad och fann att Bilia hade både ett rimligt pris 1.638 kr på batteriet och även för bytet 261kr, samt tillsatsmtrl 13 kr. Tillsammans 1.912 kr.
Jobbet var klart på mindre än 20 min och då ingick även den nollställning av felkoder som datorn sätter när den upptäcker att batterikapaciteten är låg och vid varningar om detta i olika driftapplikationer.
Samtidigt får man ju också ett kvitto på att det inte finns andra felkoder/varningar i systemet, alt.vetskap om att något behöver fixas, på köpet.
Totalt sett en helt OK kostnad för att slippa göra jobbet och få vetskap om att alla system är uppe och rullar fullt ut.
F ö har jag en mycket tveksam inställning till föregående skribents inlägg om knallgas och inkoppling av laddning resp jumpstart.
Dagens batterier är mer eller mindre helt slutna och vid båda rutinerna utvecklas inte sådan mängd att gasen ens lämnar batteriet. Dels pga laddningens korta varaktighet, det tar ju inte mer än högst en minut att dra igång motorn, dels, om man avser långladda batteriet, ska aldrig spänningen vara så hög att batteriet gasar. Skulle gasning inträffa så sker ju inte åtgärderna i ett slutet rum, utan i en mycket luftig miljö, varför risk för knallgasexplosion är tämligen obefintlig.
Rent generellt skull jag också råda till att alltid ansluta minus till chassiepunkt, för att undvika risk för sammanblandning eller kortslutning mellan laddkablarnas polklämmor vid inkoppling eller frånkoppling.
Att detta skulle ha någon som helst relation till gasantändning, då gnistor kan uppkomma vid vilken polanslutning som helst, finner jag helt uteslutet !
Jobbet var klart på mindre än 20 min och då ingick även den nollställning av felkoder som datorn sätter när den upptäcker att batterikapaciteten är låg och vid varningar om detta i olika driftapplikationer.
Samtidigt får man ju också ett kvitto på att det inte finns andra felkoder/varningar i systemet, alt.vetskap om att något behöver fixas, på köpet.
Totalt sett en helt OK kostnad för att slippa göra jobbet och få vetskap om att alla system är uppe och rullar fullt ut.
F ö har jag en mycket tveksam inställning till föregående skribents inlägg om knallgas och inkoppling av laddning resp jumpstart.
Dagens batterier är mer eller mindre helt slutna och vid båda rutinerna utvecklas inte sådan mängd att gasen ens lämnar batteriet. Dels pga laddningens korta varaktighet, det tar ju inte mer än högst en minut att dra igång motorn, dels, om man avser långladda batteriet, ska aldrig spänningen vara så hög att batteriet gasar. Skulle gasning inträffa så sker ju inte åtgärderna i ett slutet rum, utan i en mycket luftig miljö, varför risk för knallgasexplosion är tämligen obefintlig.
Rent generellt skull jag också råda till att alltid ansluta minus till chassiepunkt, för att undvika risk för sammanblandning eller kortslutning mellan laddkablarnas polklämmor vid inkoppling eller frånkoppling.
Att detta skulle ha någon som helst relation till gasantändning, då gnistor kan uppkomma vid vilken polanslutning som helst, finner jag helt uteslutet !