Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluesgoose
#1220055
Hade det inte allt för stora nöjet att behöva byta batteriet i förrgår. Kollade runt en del på pris för batteri och byte på verkstad och fann att Bilia hade både ett rimligt pris 1.638 kr på batteriet och även för bytet 261kr, samt tillsatsmtrl 13 kr. Tillsammans 1.912 kr.
Jobbet var klart på mindre än 20 min och då ingick även den nollställning av felkoder som datorn sätter när den upptäcker att batterikapaciteten är låg och vid varningar om detta i olika driftapplikationer.
Samtidigt får man ju också ett kvitto på att det inte finns andra felkoder/varningar i systemet, alt.vetskap om att något behöver fixas, på köpet.
Totalt sett en helt OK kostnad för att slippa göra jobbet och få vetskap om att alla system är uppe och rullar fullt ut.

F ö har jag en mycket tveksam inställning till föregående skribents inlägg om knallgas och inkoppling av laddning resp jumpstart.
Dagens batterier är mer eller mindre helt slutna och vid båda rutinerna utvecklas inte sådan mängd att gasen ens lämnar batteriet. Dels pga laddningens korta varaktighet, det tar ju inte mer än högst en minut att dra igång motorn, dels, om man avser långladda batteriet, ska aldrig spänningen vara så hög att batteriet gasar. Skulle gasning inträffa så sker ju inte åtgärderna i ett slutet rum, utan i en mycket luftig miljö, varför risk för knallgasexplosion är tämligen obefintlig.
Rent generellt skull jag också råda till att alltid ansluta minus till chassiepunkt, för att undvika risk för sammanblandning eller kortslutning mellan laddkablarnas polklämmor vid inkoppling eller frånkoppling.
Att detta skulle ha någon som helst relation till gasantändning, då gnistor kan uppkomma vid vilken polanslutning som helst, finner jag helt uteslutet !
av Daniel73
#1220242
iigloo skrev:
EbbevonVolvo skrev: Jag vet vad BMS är och gör. Men att något ska behövas nollställas? Vad jag vet så ska inget behövas nollställas, bara att byta. Står heller inget i instruktionsboken om någon nollställning vid batteribyte.
Men jag säger inte att det kan vara som du säger.
Vid laddning av batteriet så ska man ansluta till chassit, inte till minus på batteriet. Allt pga BMS.
Vid laddning ansluter man plus till plus och minus till minus (antar att du vill ladda batteriet). Vid hjälpstart plus till plus och minus till chassit (då hög ström leder till uppvärmning och knallgas produceras = risk för explosion)

Vid byte av batteri bör man nollställa BMS så den får rätt utgångspunkt.

Aldrig ansluta till minuspol om man har övervakat batteri.

Laddningen registreras då inte.

Batteriet blir lika bra laddat vid anslutning till chassie men med fördelen att övervakningen fungerar.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]