Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev:Vad tror ni om att omregistrera bilen? Det är kanske för omständigt?
Jag är inte säker på att jag får ta B96, pga. min diabetes. Jag hade C körkort och skulle in med läkarintyg från ögonläkare och min diabetesläkare varje dag (i princip). Jag avsade mig det och har nu bara AB kort. Därmed räcker det med var 3:de år. Undrar om inte intervallen blir korta igen.
F också. Nu är jag inte nöjd med tillvaron längre.
Får väl kolla med En besiktningsanläggning först. Sedan med Transportstyrelsen. Ingen här som haft dessa sura alternativ?

5 kilo, seriöst alltså? :-(O) :-(O) :-(O) :-(O)
Kul flera som upptäckt detta. Precis som du skriver 5 ynka kilo?! Hur tänkte Volvo? Och dragviktet idag på bilar är rena skämtet på vissa modeller. Och 3500 kilo spärren är förlegad och omodern. Reglerna borde skrivas om helt de stämmer inte längre med verkligheten det är indirekt en farlig regel så länge 80- 90 Tals bilarna finns kvar. Då folk anv rishögar att dra med istället för den splitter nya bilen på uppfarten med en spis på 200 kusar och bromsar som en lastbil.
MartinS skrev:Det varierar naturligtvis mycket vad totalvikten är beroende på motor, drivlina och övriga tillbehör.
Fast lite lustigt att två så olika specifikationer hamnar på exakt samma totalvikt....
Bättre att förekomma än att förekommas... Gissar att X antal svenskar kör runt ovetandes om att de inte får dra samma släp/husvagn med nya bilen som med den gamla...
mikebike skrev:
MartinS skrev:Det varierar naturligtvis mycket vad totalvikten är beroende på motor, drivlina och övriga tillbehör.
Fast lite lustigt att två så olika specifikationer hamnar på exakt samma totalvikt....
Jag har nu i efterhand kollat lite mer. I princip all utrustning som läggs till dras från maxlasten. Extra vikten för 4-hjulsdrivningen dras från maxlasten, så totalvikten blir densamma. När det sedan kommer till automatlådan så dras den extra vikten inte från maxlasten, utan den läggs till på bilens tjänstevikt!!!!
Ju mer jag tittar på detta desto mer irriterad blir jag. Ja, irriterad är väl ett väldigt milt uttryckt, om jag ska vara ärlig.
Hur tänkte Volvo här?
Nya XC60 har INTE den skillnaden mellan manuell och automat!
EbbevonVolvo skrev:Vad tror ni om att omregistrera bilen? Det är kanske för omständigt?
Jag är inte säker på att jag får ta B96, pga. min diabetes. Jag hade C körkort och skulle in med läkarintyg från ögonläkare och min diabetesläkare varje dag (i princip))
Men är det hårdare medicinska krav för B96? det är ju en administrativ utökning. Körprovet är ju löjligt.
Turbodanne skrev:Men det är väl inte Volvo som sätter reglerna?

Väldigt mycket gnäll på Volvo , det är ditt egna fel att du inte kontrollerade bilen du köpte stämde överens med dina behov.
Visst är det mitt eget fel. Jag kollade på manuella. Men det ÄR Volvo som bestämmer lastvikten, och den bestämmer dom utifrån hur bilen är konstruerad. Dom hade hur lätt som helst kunnat minska lastvikten med 5 kg.
Så ditt tyckande bryr jag mig inte om. :-(O)
EbbevonVolvo skrev:
Turbodanne skrev:Men det är väl inte Volvo som sätter reglerna?

Väldigt mycket gnäll på Volvo , det är ditt egna fel att du inte kontrollerade bilen du köpte stämde överens med dina behov.
Visst är det mitt eget fel. Jag kollade på manuella. Men det ÄR Volvo som bestämmer lastvikten, och den bestämmer dom utifrån hur bilen är konstruerad. Dom hade hur lätt som helst kunnat minska lastvikten med 5 kg.
Så ditt tyckande bryr jag mig inte om. :-(O)
Oavsett om du bryr dig eller inte så får du min åsikt iaf , det är det som är så bra med forum , och oavsett vem som sätter lasten så är det endå ditt ansvar att kolla upp det innan. Sen kan jag hålla med om att det är löjligt med 5kg hit eller dit , jag tror inte Volvo sätter last och drag vikter för att jävlas heller, nån tanke finns det ju bakom det.
Inte är det så stor skillnad på en 750kgs vagn och en 1000 kgs i kapacitet för vardaglig körning?
antstein skrev:Inte är det så stor skillnad på en 750kgs vagn och en 1000 kgs i kapacitet för vardaglig körning?
Ofta så är längd och bredd mindre på 750 kg släp. Men då får jag väl köra fler gånger, och hur kul är det inte att få göra det?
Nackdelen är ett flyttsläp. Ofta är dom på 1000 kg.

Oavsett vilket så hade jag ändå köpt denna bil. Men lite surt är det ändå. Nu är det heller inte ofta som jag använder släp heller. Flyttsläp har varit när man hjälpt ungarna och flytta. Får väl bli en lätt lastbil i stället. Eller så får vi ta en av deras V70.

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]