Uppdatering i korthet:
30de oktober: Mekonomen har bilen från fredag-måndag för ny felsökning. Deras första preliminära utlåtande på fredagen är att det inte är något fel på ACn, för det kommer kalluft i utblåsen. (Ja, bilen hade stått ute i kylan i 7 timmar innan de körde in den i verkstaden. :lol: )
På måndagen ringer de och meddelar att de inte klarar av att felsöka problemet och hänvisar till Volvo. De menar också att de inte får riva i bilens 400 volt system. (Detta var inget de hade några problem med när den var inne för byta första gången....)
Jag kan också se med Vida2014D att de faktiskt har läst ut felkoder från bilen.
Försäkringsbolaget (Autoconcept) visar nu tydliga tendenser till att vilja slingra sig från ansvar när jag ringer och begär klartecken om att lämna bilen till Bilia för felsökning. (I skrivande stund är det oklart om de kommer att ta notan även denna gång.)
31 oktober: Kontaktar Bilia för felsökning av ACn. Upplyser kundmottagaren om att det är en plug-in hybrid för att säkerställa att bilen hamnar hos rätt tekniker. Får till svar att det inte är något problem då kompressorn drivs av rem från dieselmotorn. Jag gör ett tappert försök att upplysa honom om att kompressorn är eldriven och att teknikern måste vara ackrediterad för arbete med 400V om han ska jobba med AC-systemet. Blir då upplyst om att alla på Bilia är ackrediterade. (Vilket jag vet att de inte är.)
Får ett bekräftelsemejl om den bokade felsökning och byte av kondensor. ??:-/ Ringer omedelbart tillbaka och upplyser om att någon kondensor inte skall bytas. Får till svar att jag inte behöver oroa mig, de skriver bara så för att beställa hem grejer i förväg. Jag undrar om det inte är bättre att de beställer hem en kompressor i beredskap då det finns anledning att misstänka den även denna gången. Upplyser också om att en sak som Mekonomen faktiskt har gjort är att läcksöka och konstatera att systemet är tätt, och att det finns en felkod som starkt indikerar att kompressorn är trasig. Får till svar att Mekonomen inte kan läsa ut felkoder. Mitt försök att upplysa om att jag läst ut felkoderna själv med Vida2014D avfärdas med en suck.
Sååååå.... lite lätt uppgiven skriver jag ett mejl direkt till teknikern med en kort sammanfattning av problematiken. Jag trycker lite extra på det faktum att felkoden indikerar trasig kompressor och att det är ett AC-system som drivs av en 400V kompressor.
Får inget svar.
13 november:
Lämnar in bilen för felsökning hos Bilia.
Efter 40 minuter ringer teknikern och meddelar att AC-kompressorn måste bytas. Han låter också meddela att han måste boka om bilen till en annan tekniker eftersom det är ett 400V system. ( Who didn't see that comming...

)
Så ny tid för reparation är 4e december med en tekniker som får riva i 400V systemet, och i skrivande stund är det oklart vem som betalar.
Nu väntar jag spänt på vad Autoconcept kommer att säga i ärendet som blir lite extra komplicerat av det faktum att Mekonom bytt kompressorn mot en bättre begagnad som när den går sönder inte längre klarar av att felsöka den här typen av bil. Den 4mil begagnade kompressorn borde ju ha någon form av garanti...