Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Derank skrev:
Volvo60 skrev:Privat kostar den en del, även utan försäkring service och etc. Men 5800kr är en saftig summa. Problemet är att jag själv inte vet om det är värt det priset (alltså ett kap) eller inte.
Det är billigt jämfört med min text jag amorterar 4500sek i månaden. Sedan tillkommer försäkring och service. Däckhotell har jag gratis, men egentligen kostar det 1200sek per år.

Ska vi ta med värdeminskning kan du lägga på 5000 till i månaden.

Du kommer aldrig billigare undan hur du än gör.
Även om jag håller med om andemeningen så är ju detta ett typexempel på hur man inte bör räkna. Det är värdeminskningen som är den riktiga kostnaden, inte amorteringen. Vilken amortering man valt har ingen betydelse för bilens kostnad för ägandeperioden. Annars skulle bilen bli billigare om man betalade av den på längre tid ;-)
av Volvo60
Värdeminskningen är nog det som kostar mest. Ponera att bilen kostar ca 450000kr med all utrustning och dylikt. Man lär ej kunna sälja den för dyrare än 280000-300000kr om två år. Speciellt inte nu nä den nya XC60 är på väg mot kunderna.

5500kr/mån inkl. allt och fria mil är nog helt OK.
Användarvisningsbild
av Derank
Lövet skrev:
Derank skrev:
Volvo60 skrev:Privat kostar den en del, även utan försäkring service och etc. Men 5800kr är en saftig summa. Problemet är att jag själv inte vet om det är värt det priset (alltså ett kap) eller inte.
Det är billigt jämfört med min text jag amorterar 4500sek i månaden. Sedan tillkommer försäkring och service. Däckhotell har jag gratis, men egentligen kostar det 1200sek per år.

Ska vi ta med värdeminskning kan du lägga på 5000 till i månaden.

Du kommer aldrig billigare undan hur du än gör.
Även om jag håller med om andemeningen så är ju detta ett typexempel på hur man inte bör räkna. Det är värdeminskningen som är den riktiga kostnaden, inte amorteringen. Vilken amortering man valt har ingen betydelse för bilens kostnad för ägandeperioden. Annars skulle bilen bli billigare om man betalade av den på längre tid ;-)
Nu var det ett exempel till ts. Själv så räknar jag bara på den faktiska månadskostnaden då jag köper bil.

Jag ser pengarna som borta direkt och det jag får den dagen jag byter in den fpr jag se då.

Bilen kostar mig förutom bensin ca 5k i månaden just nu. Ett par åt blir det lite dyrare då serviceavtalen går ut och det ska köras på helförsäkring.

Men bilar får kosta. Det ungar jag mig utan att blinka. Men jag ids inte föra någon kalkyl då jag köper bil. Jag kollar vad månadskostnaden blir. Inget annat.

Struntar i värdeminskning och jag bryr mig inte om hur det ser ut om 2år
av KrilleW
Personligen så skulle jag kalla det ett väldigt bra erbjudande. Framförallt då det är fria mig, och enbart 24 månader. Skulle du privatleasa ovan bil så skulle du få lägga på minst 3 tusen på månadskostnaden med ett liknande avtal.

Däremot så är bilen långt ifrån fullutrustad med de specen du uppgivit ;)
Tänk på att inkludera skatten på förmånsvärdet i din kalkyl. Det låter som om din bil blir "kostnadsneutral" för företaget. Så länge du inte kör extremt lite kan vara rätt säker på att det blir billigare än att köpa/leasa samma bil privat.

Om du sedan behöver en ny bil kan bara du svara på. Köra äldre begagnat brukar vara billigare. ;-)
av Calva14
Jag tycker det är alldeles för mycket för den bilen. Nya XC60, leasing via care by Volvo startar på 6k så du bör komma billigare undan om du tar leasingen via din handlare. Visserligen är det med minimumutrustning men ponera att du tar via handlaren, lägger på lite tillval så landar du nog där någonstans ändå och då är det en nyare, säkrare och trevligare bil du kör, dessutom är det "din" bil och inte företagets.
av Piffe
KrilleW skrev:Personligen så skulle jag kalla det ett väldigt bra erbjudande. Framförallt då det är fria mig, och enbart 24 månader. Skulle du privatleasa ovan bil så skulle du få lägga på minst 3 tusen på månadskostnaden med ett liknande avtal.

Lite nyfiken ,vad är det för utrustning som fattas ?
av Nuigen
Calva14 skrev:Jag tycker det är alldeles för mycket för den bilen. Nya XC60, leasing via care by Volvo startar på 6k så du bör komma billigare undan om du tar leasingen via din handlare. Visserligen är det med minimumutrustning men ponera att du tar via handlaren, lägger på lite tillval så landar du nog där någonstans ändå och då är det en nyare, säkrare och trevligare bil du kör, dessutom är det "din" bil och inte företagets.
Byggde en med D4 automat, momentum och klimatpaketet hamnade direkt på ca 7500kr/mån, 1500mil/år och tre år. Går inte ens att jämföra.

Sent from my SM-G950F using Tapatalk
av pergrein
Piffe skrev:
KrilleW skrev:Personligen så skulle jag kalla det ett väldigt bra erbjudande. Framförallt då det är fria mig, och enbart 24 månader. Skulle du privatleasa ovan bil så skulle du få lägga på minst 3 tusen på månadskostnaden med ett liknande avtal.

Keyless, progressiv servo, backspeglar auto avbländande, elstolar förare och passagerare, läder instumentbräda och PS-stereon är bara några saker...

Mvh
Per
av KrilleW
Piffe skrev:

Se svar ovan, utöver det 20" hjul, växelpaddar, runningboards, subwoofer etc.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]