Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
KrilleW skrev:Fel forum att skriva det i, men jag skulle valt Passat GTE framför V60 TE alla gånger. Modernare bil och drivlina. Dessutom bättre utrymmen.
Jag har kollat på Passaten. Klart fin bil. Skulle kunna bli så att jag landar på den. Det jag stör mig på är att den verkar har lite "instabilt" och sämre hybridsystem. Samt, en skitdetalj, laddningen i nosen. Hemma har jag så kort parkering på tomten att bilen sticker ut i gatan om jag inte kör väldigt nära garageporten(att parkera i garaget tycker jag är lite 80-tal.. :lol: ). Det innebär att jag antingen får backa in, vilket leder till att man inte kommer åt bagaget utan att köra fram och att laddkabeln lyser som en lampa till att strulpettrar som vill göra något djävulstyg. Men Passat är på listan.
av marwi
Sitter i precis samma läge! Kör V60 D6 idag som "går ut" om ett år ganska exakt. Verkar dessutom som vi har ganska liknande värderingar om vad som är viktigt... :-)
Jag har börjat acceptera tanken på att jag kanske "blir utan bil" några månader när det är dax för byte. Som jag fattat ska Volvo presentera nya V60 kommande vår (alltså våren 2018), och har man tur kanske man kan ha en ny V60-hybrid under hösten 2018. V90 och XC60 blir en del pengar, även om dom (har iofs bara kört V90...) är härliga bilar. Och, kommer inte nya XC40 under hösten? Har man tur kanske den kan vara något.
Har tittat en del på nya BMW 5-serie laddhybrid. Finns bara som sedan, men om man tycker om inredning blir den nog en trevlig kompis i tre år. Priset för den blir (för mig) faktiskt lite lägre än för V90. Sedan tror jag att BMW kommer med sin nya 3-serie under hösten 2017. Eller hoppas... Har man klarat sig med en V60 hybrid (bagagemässigt) under tre år skulle det säkert funka med en 5-serie sedan. den stora nackdelen här är att den inte går att utrusta med dragkrok.
Passat kommer det med stor säkerhet inte bli då inredningen inte faller mig i smaken det minsta.
Mitsubishi Outlander finns också. Men då blir den stor. Riktigt stor. Och inredningen i den är inte heller på top (enligt min smak).
Tack för att du kollade in Mini, då slipper jag göra det! Tycker bagaget är på gränsen för litet idag, så byta till mindre går inte.
Men men, smaken är olika. Jag har iaf trivts väldigt bra med bilen jag har nu, så en laddhybrid ska jag försöka ha som nästa bil också.
av Primus
Denna tråd startades för tre och en halv månad sedan. Nu, till slut, har jag nästan bestämt mig. Eller senast måndag måste beslutet tas. Som det ser ut nu blir det en Passat GTE. Valet stod/står till slut mellan V60 D5 TE och Passat.

Valet faller på Passaten framförallt av två saker, modernare och större. Även om jag tycker att jag är lite korkad som väljer bort Volvos utmärkta hybridsystem som slår Passatens alla dagar i veckan. Men till slut var det också det enda som talade för Volvon, det fina hybridsystemet.

Möjligen är jag också mer påverkad än vad jag vill erkänna av att det är kul med en ny eller annan bil. Det är helt enkelt inte så kul att byta en V60 mot en V60. Det finns sedan på en mer detaljnivå för och nackdelar med båda bilarna. Volvon har vissa saker som gör den bättre och Passaten har andra saker som talar till sin fördel. Men det är som sagt mer på detaljnivå.

Den bil jag skulle vilja ha är en XC60 T8 eller V90 T8, men båda blir för dyra för den bil man får. Tesla blir för dyr även om bilen i sig känns värd sitt pris. Och till sist, vad är skillnaden mellan MY -15 och -18 som tråden ursprungligen handlade om? Ja, den största skillnaden är priset. Nu kör jag en D6 och tar man en D5 TE så blir den betydligt billigare än den bil jag har idag. Utöver en mindre motor så är mer utrustning standard och paketen har blivit klart billigare. Även enskilda tillval är billigare. Så en V60 D5 TE får anses vara mycket prisvärd idag. Men Passaten är också prisvärd. Så om inget oförutsett händer imorgon läggs en order på en Passat på måndag.
av Primus
Perra83 skrev:Vad är det som lockar i Passaten?
Volvos alla system tycker jag är riktigt bra. Utrymmet kan jag förstå OM det är prio.
Jaa du, om jag visste det.. :lol: . Det här är inget beslut som osar av säkerhet. Mycket handlar om att få testa en ny bil. Det är helt enkelt lite spännande att få se hur Passat GTE fungerar. Jag är mycket nöjd med Volvon men det finns små saker som är bättre på Passaten och andra som är bättre på Volvon. Storleken spelar också roll då jag bor i villa och ibland måste köra saker till återvinningen. När trädgårdsavfall ska lastas är Volvon i minsta laget. Hur ofta gör jag det? Kanske 3 ggr/år... Den är också större i baksätet. Vilket vi har ett litet men inte avgörande behov av.

Så när jag vänder och vrider på det så är det till slut just känslan av att få ratta något nytt. Idag måste man ju köra så långsamt och försiktigt att mycket av nöjet med bilkörning är de olika finesserna "inne" i bilarna. Och då ger en ny bil en form av körglädje. 3 år till med V60 skulle inte kännas.
av Lövet
Perra83 skrev:Vad är det som lockar i Passaten?
Volvos alla system tycker jag är riktigt bra. Utrymmet kan jag förstå OM det är prio.
Vilka system är det du saknar om du jämför med en Passat med SafeTech paket?
av Lövet
Ja i stort sett. Filkörningen är dock inte riktigt lika avancerad.
Användarvisningsbild
av Någonting
Är det ingen som har tittat på Kia Optima Sportwagon-hybriden? De verkar ganska glada med att påpeka att den kommer 62 km på el. Hur mycket det är i verkligheten vet jag inte, men det verkar ju vara bättre än Passat GTE och V60 PHEV.

Om du är villig att titta på Passaten så kanske du ska titta på Kian också?

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]