Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
#1170862
Göte skrev:Tycker T6 är för dyr och värdeminskningen hög, skillnaden mot T5 är kompressorn som ger extra kraft på "låga" varv om jag fattat det rätt.. den och awd ger lite bättre acceleration vid rödljus racing, men man tröttnar snabbt på sånt. Över 30 kmh så är det inte så stor skillnad på T5 o T6. T5 är betydligt roligare att köra än diesel och billigare än T6
Nja, jag provade en V90 T6 och den går betydligt bättre hela registret, men märktes mest vid spannet 80-90 och uppåt. Hade T6 AWD funnits 2015 när jag köpte min XC60 hade jag inte bytt bilen nu...
Användarvisningsbild
av snepo
#1170867
ansjo skrev:
Göte skrev:Tycker T6 är för dyr och värdeminskningen hög, skillnaden mot T5 är kompressorn som ger extra kraft på "låga" varv om jag fattat det rätt.. den och awd ger lite bättre acceleration vid rödljus racing, men man tröttnar snabbt på sånt. Över 30 kmh så är det inte så stor skillnad på T5 o T6. T5 är betydligt roligare att köra än diesel och billigare än T6
Nja, jag provade en V90 T6 och den går betydligt bättre hela registret, men märktes mest vid spannet 80-90 och uppåt. Hade T6 AWD funnits 2015 när jag köpte min XC60 hade jag inte bytt bilen nu...[/quo

Mycket motor tröttnar man aldrig på. Sen är det en sak om man tycker att det är värt att betala för det. Högre försäkring,högre bränslekostnad.
Användarvisningsbild
av snepo
#1170868
Hur många hk skiljer det på T5 och T6. 50 60hk. Har chippat några bilar,som fått ca 40hk mer,och det blir en djävulsk skillnad. Så det borde det vara mellan T5 och T6 också. Sen så brukar man ju få mer utrustning på de med större motor på köpet.
Användarvisningsbild
av snepo
#1170878
Göte skrev:Xc60 är en hög bil så runt 100-120kmh så blir luftmotståndet så högt att även en T6 får priblenm, denntjänar ennsekund 0-100 i 0-30.
Det där tror jag inte ett dugg på. En modern bil med över 300hk,får problem i 120km/h. prova en vw buss från 70-talet,så får du problem i dom hastigheterna. Sen tror jag att 0-100. Det bryr sig inte många om. Tror fortfarande att det är stor skillnad på T5 och T6. Vore det liten skillnad tror jag inte volvo,skulle bygga T6:or.
av ansjo
#1170885
Göte skrev:Xc60 är en hög bil så runt 100-120kmh så blir luftmotståndet så högt att även en T6 får priblenm, denntjänar ennsekund 0-100 i 0-30.
Vad för problem skulle en T6 få? Och jag har kört över 120 utan några problem med min T5 :-)-)
#1170999
Klart luftmotståndet påverkar, men inte nån stor faktor för accet runt 100-120 inte...
Och nog är det stor skillnad på T5/T6 i hela registret, men det är ju skönt när man kan övertala sig själv att man inte tycker det är någon skillnad och att man valt rätt ;)
Jag tycker för övrigt min (D4 awd) accelererar hur fint som helst upp till 150-160, men mellan 180 och 205 (på mätaren) tar en halv evighet.... men det är nog både luftmotstånd, motor, awd och annat som har jobbigt precis innan maxfart..
av ansjo
#1171009
Göte skrev:Menade problem att accelerera snabbt, accelerationen avtar snabbt efter ca 120
Jämfört med T5? Har du kört en T6 ?:-/?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]