Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Kan bara hålla med Lövet!!!

Har också haft en tidig V60 T3, Momentum med mörka rutor, snygga fälgar och kromade slutrör m.m... den hade nog passat i TS-smak 8)

Jag var jättenöjd med den, förutom byggkvalitén... det mesta behövde justeras och diverse missljud m.m..... men allt sådant lär vara åtgärdat av ägare #1. I övrigt tyckte jag den var väldigt trevlig. T3 räcker gott och väl, trevlig karaktär, tyst och snål.... fick polestar (=T4-prestanda) på min och märktes i princip ingen skillnad. S/S är inga problem, tvärtom på en manuell, du väljer ju själv om/när du vill den skall stanna mha kopplingen. Gällande manuell vs automat så är manuell roligare alla dagar i veckan tycker jag. Men visst adaptiv farthållare och automat är ju underbart om man kör väldigt mycket stadstrafik. Vidare tycker jag dieselmotorns karaktär (läs massor av vrid på låga varv och inte varvvillig) gör sig absolut bäst med automat, men med bensinare tycker jag manuell passar kanon och är mycket roligare. Summa-summarum: jag kör diesel/automat idag, men skulle utan problem välja en manuell T3 idag om ekonomin styrde dit. Och det var precis så jag resonerad när jag köpte min V60 T3 ny 2012. Ekonomiskt försvarbar och pengar över till snygga 18" fälgar, delbart drag, mörka rutor och lite annat kul.... 8)

Gällande facelift, klart det gör lite skillnad på utseendet (smaksak) och såklart säkert en del förbättringar... men också högre pris gissar jag!?
Och finns det en summum till bra pris så är ju elstol och keyless riktigt trevligt, samt skinn när man har småbarn väldigt praktiskt.. men momentum är ju ett "minkrav" kan jag också tycka!!
av Lövet
Facelift är främst en smaksak eftersom det nästan bara är utseende men nån gång blev T3 och T4 tvålitersmotorer istället för 1,6. Dock blir det antagligen en helt annan prisklass då. Det tycker i alla fall jag inte det är värt.

Kom ut en riktigt snygg R-design nu också: https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=11&w=1
av Volge
Tack för de synpunkterna! Hur ser ni på mil då? Ska jag satsa 5-10 tusen extra på en 6000 milare jämfört med ex 11000 mil? (Om båda är servade osv som de ska).

Mor bor i Järfälla, kanske får bli en tur dit och provköra lite :)
av Lövet
Skiljer det bara 5-10 tusen så visst. Men min bild är att skillnaden är större. Om det skiljer 20-30 tusen vetisjutton om det är värt det. Jag har nästan bara kört långmilare (10k mil och över) och har inte råkat ut för några större grejer som haft med miltalet att göra annat än vanlig service.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Tjejens T3 R-Design -12 har snart gått 19. Går hur bra som helst, man får känslan av att den kommer gå i hundra år till
Det som kommer med milen är ofta stenskott och sånt, så köp en som ser fin ut.
av Lövet
Min V60 råkade ut för problem med bakre bromsoken vid 14k mil men det skulle jag tro berodde på att tidigare ägare kört för länge med slitna bromsbelägg. Efter att de var bytta gick bilen precis som den skulle igen. Nåt annat behövde aldrig fixas.
Användarvisningsbild
av TommyP86
När du säger det så har jag faktiskt bytt dom. Vid 17. Hade kommit in fukt genom o-ringen till elmotorn då nån händig bytt belägg själv. Även stötdämparna bak, en läckte lite.
av Lövet
Det är samma motor som T3 och T4. Ingen skillnad egentligen annat än att du kan köra på ett drivmedel till.

Dosan heter Icarsoft cr Max. Samt Biltemas dosa f&[…]

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]